Avatar billede Basse25 Novice
20. september 2014 - 13:33 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kopiere værdier og indsæt kun i synlige celler

Hej

Jeg har en liste med en masse nr. og så har jeg et ark med en masse tomme celler, men ind i mellem de tomme celler ligger der en masse formler - F.eks. har jeg en tom celle i række 6, og formler i række 7, 8, 9, 10 og så en tom celle igen i række 11. Jeg ønsker, at kopiere datalisten over i de tomme felter, men jeg kan ikke få det til at virke. Når jeg kopierer uanset om jeg indsætter med "spring tomme over" eller kun synlige celler overskrives formlerne - Findes der en måde (evt. VBA), hvor jeg kan kopiere listen over i de tomme celler, så formlerne i de skjulte rækker bevares?

På forhånd tak.
Avatar billede jens48 Ekspert
20. september 2014 - 22:28 #1
Prøv med følgende procedure:
1. kopier den ønskede celle
2. marker det område du ønsker den indsat i
3. vælg Gå til (F5)
4. vælg Speciel
5. vælg blanke samt Ok
6. indsæt kopieret celle.

En lille detalje du måske skal være opmærksom på er at selv om du markerer hele kolonner under punkt 2 vil det valgte område under punkt 5 kun gå ned til nederste brugte line i arket.
Avatar billede Basse25 Novice
22. september 2014 - 07:56 #2
Hej

Tak for tilbagemeldingen. Ovenstående løsning virker desværre ikke. Når jeg kopiere en liste med varenr. over i de tomme felter indsættes det samme varenr. i alle de tomme felter, de øvrige varenr. fra listen overskriver formlerne i de skjulte rækker. Er der andre bud?
Avatar billede jens48 Ekspert
22. september 2014 - 09:09 #3
Spring punkt 1 over, og i stedet for at indsætte i punkt 6 skriv formel (f. eks. =A1) i øverste celle , hold Ctrl nede og tryk Enter
Avatar billede Basse25 Novice
22. september 2014 - 13:27 #4
Super:-) - Det virker bare lige efter hensigten nu. Tusind tak for hjælpen. Smider du et svar, så du kan få dine point?
Avatar billede Basse25 Novice
22. september 2014 - 13:38 #5
Hej

Den virker ikke helt alligevel. Jeg har 5 rækker som ligger skjult under hvert tomt felt og når jeg laver ovenstående øvelse vælger den hver 6 varenr. i datalisten og ikke i rækkefølge? Kan du også klare den?
Avatar billede jens48 Ekspert
22. september 2014 - 13:39 #6
Godt. Du får et svar
Avatar billede jens48 Ekspert
22. september 2014 - 14:14 #7
Ja, der fik jeg lagt et svar lidt for tidligt. Jeg tror kun det kan lade sig gøre med en makro. Prøv med denne. Den kopierer fra kolonne A til kolonne D.

Sub Macro1()
Z = 1
LastRow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
Columns("D:D").Select
Selection.SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Select
For y = 1 To LastRow
If Cells(y, 4) = "" Then
    Cells(y, 4) = Cells(Z, 1)
    Z = Z + 1
End If
Next
End Sub
Avatar billede Basse25 Novice
23. september 2014 - 08:21 #8
Jeg kan ikke få noget til at virke med denne makro.
Avatar billede jens48 Ekspert
23. september 2014 - 08:58 #9
Hvis du fortæller hvilke områder der skal flyttes hvorhen, kan jeg rette den til
Avatar billede Basse25 Novice
24. september 2014 - 09:30 #10
Jeg har et ark ved navn "Data" i kolonne A er der en masse varenr., så har jeg et ark ved navn "Kamp" her har jeg i kolonne A nogle tomme celler i f.eks. A29, A35, A41 osv. ind imellem disse rækker ligger der nogle formler, som ikke må overskrives. Så jeg skal have sat varenr. ind fra arket "Data" i arket "Kamp".
Avatar billede jens48 Ekspert
24. september 2014 - 22:28 #11
Prøv med denne makro:

Sub Insert()
Z = 1
LastRow = Sheets("Kamp").Range("A65536").End(xlUp).Row
Sheets("Kamp").Select
Columns("A:A").Select
Selection.SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Select
For y = 1 To LastRow
If Cells(y, 1) = "" Then
    Sheets("Kamp").Cells(y, 1) = Sheets("Data").Cells(Z, 1)
    Z = Z + 1
End If
Next
Cells(1, 1).Select
End Sub
Avatar billede Basse25 Novice
20. oktober 2014 - 22:10 #12
Tak - Det virkede:-) Og undskyld mit sene svar, men jeg er lige i gang med et jobskifte.

Hvis du sender et svar, så skal du få dine velfortjente point:-).
Avatar billede jens48 Ekspert
21. oktober 2014 - 09:44 #13
Har allerede givet svar under #6 og #7, men du får gerne et mere