Avatar billede pcvictor1999 Nybegynder
21. september 2014 - 21:22 Der er 1 kommentar

Er Pfsense en god firewall

Hej, jeg stater lige med at takke for hjælpen på forhånd.
Men jeg har de sidste på dage arbejde med nogle server ( windows server 2012, ubuntu server 14.01) og mangler derfor en firewall, og når jeg kigger på de forskelige hjemmesider, anbefaler næsten alle, pfsense. Men bare lige for at være sikker, spøger jeg lige jer kloge mennesker her inde, om det er et godt val, og om det er en sikker firewall, og hvad er jer´s erfaring med det, og er det noget i selv ville bruge. ?
Håber at i kan hjælpe mig.
Avatar billede chalde Seniormester
22. september 2014 - 08:06 #1
Har selv gjort brug af pfSense, både i en mindre virksomhed (100 ansatte) samt i hjemmet. Mine erfaringer med den er ret positive.
Den er under aktiv udvikling og en ny version er på vej.

Det er ikke en 100% plug n play løsning, men den er ikke så avanceret at det kræver enormt dybt kendskab til firewalls og netværk, omend basal viden er et must.

Den giver mulighed for både mindre firewall setups, samt mere avancerede muligheder hvis der er behov for det.

Som alternativ til halvpebrede løsningner (Cisco, Checkpoint mv.) gør den jobbet ret godt.

Personligt skiftede jeg til en UBNT Edgerouter Lite, da jeg havde behov for mere throughput end den æske jeg havde pfSense kørende på kunne trække. Men så gerne den kørte pfSense istedet for ;)