Avatar billede Laugesen1 Mester
22. september 2014 - 02:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Find match med dubletter

Jeg har en makro der tjekker for ens værdier i to separate kolonner, hvor jeg bruger "for each - metoden".

Den fungerer på den måde, at der først tjekkes for korrekt dato, derefter om et beløb i kolonne F (udgangskolonne) findes i kolonne D (compareRange).
Hvis beløbet findes, sættes der et kryds i cellen til højre for beløbet i kolonne F.

Altså er der tale om en egentlig afstemning af beløb.

Det fungerer fint, så længe der ikke er dubletter i udgangskolonnen.
Hvis den samme værdi forekommer flere gange her, men kun én gang i compareRange, så bliver der alligevel sat et kryds til højre for de værdier der matcher.

Eksempel:
Beløbet 100 forekommer 2 gange i udgangskolonnen, men kun én gang i compareRange.
Makroen sætter alligevel et kryds til højre for begge beløb (100) i udgangskolonnen. Hvilket der jo ikke skal, da beløbet mangler én gang i compareRange.

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg ændre i makroen, så den tager højde for at der kan forekomme dubletter?

Eller måske er der en helt anden metode til at tjekket for match med dubletter?

På forhånd tak

Laugesen

Koden:

Sub FindMatchTest()

Dim CompareRange1 As Variant, X As Variant, Y As Variant
Dim Dato As Date

Set CompareRange1 = Application.ThisWorkbook.Sheets("Ark3").Range("D4:D23")

Dato = Sheets("Ark3").Range("A2").Value

        Range("F4:F23").Select

        For Each X In Selection
            For Each Y In CompareRange1

If Y.Value > 0 And Y.Offset(0, -1).Value = DateValue(Dato) And Y = X Then x.Offset(0, 1) = "x"

        Next Y
            Next X

                End Sub
Avatar billede kabbak Professor
22. september 2014 - 15:30 #1
Sub FindMatchTest()

    Dim CompareRange1 As Variant, X As Variant, Y As Variant
    Dim Dato As Date

    Set CompareRange1 = Application.ThisWorkbook.Sheets("Ark3").Range("D4:D23")

    Dato = Sheets("Ark3").Range("A2").Value

    Range("F4:F23").Select

    For Each X In Selection
        For Each Y In CompareRange1

            If Y.Value > 0 And Y.Offset(0, -1).Value = DateValue(Dato) And Y = X Then
                X.Offset(0, 1) = "x"
                Exit For
            End If
        Next Y
    Next X

End Sub
Avatar billede Laugesen1 Mester
22. september 2014 - 16:57 #2
Hej kabbak

Tak for dit input.

Jeg har testet ændringen i makroen, men desværre er resultatet det samme. Der bliver stadig sat et kryds til højre for alle de tal der matcher i udgangskolonnen.

Jeg har også en tilføjelse til min beskrivelse af problemet:

Hvis beløbet findes fx 2 gange, både i udgangskolonne og i compareRange, så skal der sættes et kryds til højre for begge tal i udgangskolonnen.

Jeg skal bruge makroen til afstemning af beløb i mit ark med beløb fra en bank-konto. Jeg downloader et kontoudskrift i Excel, og skal så lave en afstemning med de indtastet tal i mit ark, for at tjekke at beløbene er kommet ind på kontoen.

Det fungerer fint med den makro, men kun hvis alle beløbene i  transaktionerne er forskellige.
Når der er flere transaktioner med det samme beløb, så fungerer det ikke efter hensigten.
Avatar billede kabbak Professor
22. september 2014 - 18:53 #3
Vi prøver at bytte om på løkkerne

Sub FindMatchTest()

    Dim CompareRange1 As Variant, X As Variant, Y As Variant
    Dim Dato As Date

    Set CompareRange1 = Application.ThisWorkbook.Sheets("Ark3").Range("D4:D23")

    Dato = Sheets("Ark3").Range("A2").Value

    Range("F4:F23").Select

  For Each Y In CompareRange1
    For Each X In Selection

            If Y.Value > 0 And Y.Offset(0, -1).Value = DateValue(Dato) And Y = X Then
                X.Offset(0, 1) = "x"
                Exit For
            End If
        Next x
    Next y

End Sub
Avatar billede Laugesen1 Mester
22. september 2014 - 20:39 #4
Det har givet et skridt i den rigtige retning :)

Nu bliver kun sat kryds til højre for et af beløbene, hvis der er flere med samme værdi i udgangskolonnen.

Men hvis de samme beløb findes i udgangskolonnen (fx 100 to gange), og de to beløb også findes i compareRange, så bliver der kun sat kryds til højre for det første beløb i udgangskolonnen.

I det tilfælde skal der sættes kryds ved begge beløb, da begge beløb er kommet ind på kontoen.
Avatar billede kabbak Professor
22. september 2014 - 20:53 #5
Vi prøver igen

Sub FindMatchTest()

    Dim CompareRange1 As Variant, X As Variant, Y As Variant
    Dim Dato As Date

    Set CompareRange1 = Application.ThisWorkbook.Sheets("Ark3").Range("D4:D23")

    Dato = Sheets("Ark3").Range("A2").Value

    Range("F4:F23").Select

  For Each Y In CompareRange1
    For Each X In Selection

            If Y.Value > 0 And Y.Offset(0, -1).Value = DateValue(Dato) And Y = X  and  X.Offset(0, 1) <> "x"Then
                X.Offset(0, 1) = "x"
                Exit For
            End If
        Next x
    Next y

End Sub
Avatar billede Laugesen1 Mester
23. september 2014 - 11:37 #6
Nu fungerer det efter hensigten. Den sidste ændring var lige det der skulle til.

Der bliver nu korrekt sat et kryds til højre for beløbene i udgangskolonnen, også når der er flere ens transaktioner i compareRange.

Jeg har tilpasset makroen og det fungerer nu som det skal i mit ark.

Mange tak for hjælpen  -  eller endnu en gang mange tak for hjælpen :)

Laugesen