Avatar billede dscoop80 Nybegynder
22. september 2014 - 09:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Software/hardware udgifter i enkeltmandsvirksomhed

Hej,

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg forgæves har prøvet finde ud af hvor meget hardware og software jeg kan trække fra pr. år.

Eksempelvis så har jeg indtil videre et samlet overskud på 70.000,- for 2014. Herefter trækker jeg 30.000,- ud i kontant hævning. Hvor overskud så stadig er på 70.000,- ?

Herefter køber jeg f.eks. software (window, office osv.) for 10.000,- og hardware (pc, printer osv.) for 10.000,-

Og her kommer så det overordnede spørgsmål. Skal jeg så ikke sætte "overskud" til SKAT for 2014, til at være 50.000,- som der skal trækkes skat af? (hvor jeg ca. skal betale 25.000,- i til SKAT?)

Mvh. Dennis
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2014 - 10:55 #1
jeg går ud fra, at priser er efter moms er fratrukket - så er det korrekt. Du skal beskattes af de 30.000kr men ikke af køb til firmaet.

Du skal lige være opmærksom på en forsikrings 'detalje'. Når du trækker moms fra, så er det ikke længere omfattet af din private indbo-forsikring, og firmaet skal derfor have en separat forsikring.
Avatar billede dscoop80 Nybegynder
22. september 2014 - 12:10 #2
De 70.000,- er efter moms er fratrukket.

Men er der en grænse pr. år for hvor meget software og/eller hardware man må købe? Jeg syntes jeg har læst at der er et loft for hardware på 12.600,- for 2014? Men kan ikke finde noget specifikt om software?

Og når jeg køber software/hardware, så skal jeg vel både modregne overskud, samt moms til SKAT?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2014 - 12:28 #3
Moms har sit eget regnskab. Derefter vil dine køb i diverse konti i regnskabet være uden moms. Og det er denne del, der så trækker fra i driftsregnskabet. Software afskrives på en gang mens store hardwarekøb deles over flere år. Hvis din hardware ikke hænger sammen (fx er printer ikke nødvendig for at pc virker), så har den sin egen post. Og da pc/skærm/tastatur er under grænse, og printer er under, så kan det hele afskrives på en gang.
22. september 2014 - 12:30 #4
Dette er vel retteligt spørgsmål, du bør stille til din revisor. Det er meget svært at svare generelt på specifikke spørgsmål uden at kende helheden.

Så længe det er hardware og software, der dokumenteret anvendes i virksomheden, er der ikke et sådant loft. Behovet varierer meget afhængigt af om din enkeltmandsvirksomhed er i murerbranchen eller du som arkitekt skal anvende udstyret til at tegne.

Momsen afregnes over virksomhedens momsopgørelse, hvis udstyret dokumenteret anvendes i virksomheden. Anskaffelsen vil reducere virksomhedens overskud med beløbet excl. moms.
Avatar billede dscoop80 Nybegynder
22. september 2014 - 18:57 #5
Tak.
Avatar billede dscoop80 Nybegynder
22. september 2014 - 19:00 #6
Hvordan giver jeg point til rette mand??