Avatar billede AlanVildand Nybegynder
22. september 2014 - 20:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Port forwarding og dynamisk IP adresse

Hej

Jeg har fået en ny router/modem fra Fullrate, det er en ZyXEL VMG8924-B10A.
Jeg kan ikke finde noget om Port Forwarding på den model og jeg er i tvivl om jeg skal have en statisk IP adresse til den enkelte port. For så får jeg et problem, da f.eks. port 80 bliver brugt af PS4, PS3, XboxOne, Xbox360 og PC. Kan man sætte Routerens IP til de porte der kører på den samme?

Hvis ikk, skal jeg så skifte IP adresse til den givende port, hver gang jeg skal bruge en anden konsol?
Avatar billede sonalias Seniormester
23. september 2014 - 08:37 #2
port 80 er altid åben for udgående traffik. Har du overhovedet prøvet at det virker? :) Og statiske IP adresse tildeles ikke porte, men en portforward betyder at alt indgående traffik (ude fra internettet) der f.eks kommer på port 10000 skal sendes til xxx.xxx.xxx.xxx:10000
Avatar billede sonalias Seniormester
23. september 2014 - 08:56 #3
Svar efter have have hjulpet over teamviewer :)
Avatar billede sonalias Seniormester
23. september 2014 - 08:57 #4
Ups, lagde et svar ved det forkerte spørgsmål, my bad :b
Avatar billede AlanVildand Nybegynder
23. september 2014 - 11:42 #5
Okay, jeg kan godt åbne en port, kan jeg se. Har kigget i manualen mange gange. Men jeg mangler stadig svar omkring hvad jeg gør, når der er 4 enheder der bruger samme port?

Og nu tog jeg port 80, men det kunne ligeså godt have været 443 eller 1936. Kan man ikke skrive I adresse,  hvori alle indgår?

Skal IP adressen være statisk?
Avatar billede sonalias Seniormester
23. september 2014 - 11:49 #6
ja ip'adressen skal være statisk, nej du kan ikke forwarde en samme port til mange enheder.
Men jeg tror evt du misforstår din portforwarding. En portforwarding skal bruges hvis du skal hoste f.eks en server på en af dine enheder, det gør du forhåbentligt ikke på port 80? Altså skal der ALDRIG være åben ude fra internettet ind i dit system på port 80. port forward er til indkommende traffik!
Avatar billede AlanVildand Nybegynder
23. september 2014 - 13:22 #7
Nå, okay. Jamen hvis jeg er online på PlayStation og den er NAT Type 3 eller på Xbox strict. Så har jeg altid fået af vide at jeg skal åbne nogle specifikke porte, for at løse problemet.

Er det ikke rigtigt eller hva'?
Avatar billede sonalias Seniormester
23. september 2014 - 13:54 #8
Hmn jo det er i teorien også korrekt. Du har så 2 muligheder, enten at tilføje din PlayStation til DMZ eller at åbne alle porte istedet for at forwarde. (Som du selv skriver skal du ÅBNE portene, jeg har indtil videre svaret på hvordan du FORWARDER)