Avatar billede avn1979 Nybegynder
22. september 2014 - 22:24 Der er 4 kommentarer

Tilslutning af ny vaskemaskine

Vi har lige købt ny vaskemaskine, og der er et alm. 220 volt stik uden jord på.
Men på badeværelset har vi kun mulighed for at koble på en kontakt der har tre faser, jord og nul.
Kan jeg få dette til at fungere sammen, og kan/må jeg selv gøre det ?

Mvh Allan
Avatar billede madklub Guru
22. september 2014 - 22:57 #1
Du må ikke.
Og du ved tilsyneladende ikke nok om el, til at det er klogt at gå i gang med selv.
Ring til en elektriker.
Avatar billede kgkg Nybegynder
22. september 2014 - 23:10 #2
Du burde lige få fat i en elektriker da du tilsyneladende ikke ved noget om EL eller i det mindste få fat i en der ved hvordan man tilslutter din vaskemaskine.

Nedenstående information bruges på eget ansvar:

Du skal bruge Nul, Fase OG Jord.

På din vaskemaskinelledning har du sikkert følgende farver:

Jord = Gul/Grøn
Nul = Blå
Fase = Brun (Fase farven kan variere, men i de fleste 3-leder kabler bruges disse farver)

Hvis din stikkontakt bruger et stik af typen som du ser her:

http://www.greenline.dk/elartikler-c/afbrydermateriel-div-c/400-volt-materiel-c/16a-stikprop-5pol-slagfast-p?search_id=75370

Forbindelserne i kontakten er følgende:

Hvis du kigger ind i kontakten, så er forbindelserne fra Venstre mod Højre:

Nul - Fase (L1/R) - Jord - Fase (L2/S) - Fase (L3/T)

Mellem Nul og Fase er der 230v og mellem 2 faser er der 400v.

Hvis du kommer til at bruge 2 faser i stedet for fase og nul, så brænder du din vaskemaskine af.
Avatar billede Antlars Novice
23. september 2014 - 09:19 #3
Kan kun tilslutte mig #1.

Forsøger du at bruge #2 bevæger du dig ud på ulovligt område. Og uanset om du får lavet 220/230V ud af det, vil det stadig være ulovligt da din gruppeafbryder (forsikring) vil være for stor (skal ændres i gruppetavlen). En 220/230V vaskemaskine må IKKE forsikres med 16 Amp. sikring (ledningerne er ikke tykke nok til det).
Avatar billede claes57 Ekspert
23. september 2014 - 10:12 #4
I manualen til min vaskemaskine stod, at det monterede stik var ulovligt i dk, og der skulle en elektriker ud for at montere korrekt ledning.
Det står sikkert også i den købte maskines vejledning hvis man gad læse den.