Avatar billede gummimand Nybegynder
24. september 2014 - 10:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Brugsret til gamle negativer

Jeg har købt nogle negativer på et loppemarked. Ud fra billederne kan jeg se at de er taget omkring 1950. Jeg har scannet dem ind og vil nu gerne bruge dem på hjemmesider og i kollager.

Men hvad med rettighederne til billederne, har jeg sammen med negativerne også købt retten til at bruge dem som var de mine egne?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2014 - 10:24 #1
Hvis der er nulevende personer på, så skal de spørges (gælder reelt alle billeder, der offentliggøres, af personer). Men ellers er det dine nu.
Avatar billede MADOlsen Forsker
24. september 2014 - 11:36 #2
Som udgangspunkt skal han vel ikke have tilladelse, hvis billederne er taget i det offentlige rum?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2014 - 11:45 #3
du kan fx se google maps, hvor alle på billeder kan kræve at blive sløret/fjernet.
Firmaer må heller ikke vise billeder af medarbejdere hvis de ikke vil være med.
Avatar billede MADOlsen Forsker
24. september 2014 - 12:50 #4
http://www.thephotographer.dk/Teknik/Andet/Lovgivningen.htm

Umiddelbart lidt en gråzone ifølge ovenstående link. Men man kan i hvert fald ikke sige, at man ALTID skal have tilladelse fra personerne på billederne.
Avatar billede finb Ekspert
24. september 2014 - 14:45 #5
På den anden side, hvis de er fra 50´erne
er det nok svært at genkende folk.
Avatar billede gummimand Nybegynder
08. november 2014 - 12:02 #6
Jeg tror ikke vi kommer nærmere på et svar herr. Lig et svar allesammen så jeg kan dele points ud.
Avatar billede finb Ekspert
08. november 2014 - 13:29 #7
tak
Avatar billede gummimand Nybegynder
23. november 2014 - 08:56 #8
Da findb er den eneste dee har lagt et svar går pointsne til ham/hende ...