Avatar billede ej147 Nybegynder
25. september 2014 - 23:41 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med css og margin???

Nu er jeg igen, igen startet forfra med min hjemmeside her:
www.zerious.dk

Lige nu indeholder den kun forsiden og et brugbart punkt: Copyright
Men det punkt kan jeg ikke få centreret hvilket undrer mig.
Teksten står i en form og i css har jeg sat følgende:
margin-left: auto;
margin-right: auto;

Men det virker ikke, ej heller hvis jeg prøver at f.eks rette det til 250px på begge sider, så flyttes blokken kun til højre. Det virker som om blokken med teksten slet ikke kan flyttes til venstre.
Og jeg vil jo godt have den centreret...
Har en af jer en ide til hvor fejlen ligger?
Avatar billede keysersoze Guru
26. september 2014 - 00:33 #1
Dit indhold ligger inde i din navigation og det er næppe meningen - det betyder i hvert fald at du får problemer med at bryde navigationens rammer, så mon ikke at dit indhold skal ligge i din wrapper. Samtidig er der vel heller ingen grund til at have et form-element uden formindhold?

Nu har jeg set en masse, med al respekt, begynderfejl og spørgsmål fra din side og det er selvfølgelig fedt at se at du gerne vil udvide din horisont fremfor, som det sker hos nogle, forvente at du kan lave en hjemmeside i Word. Men jeg tror at du vil kunne få rigtig meget ud af at benytte en starter-framework som fx Bootstrap - det løser selvfølgelig ikke dine problemer hvis du opbygger koden forkert som her, men du får en masse færdige klasser og eksempler serveret du kan bruge til at stykke sammen til dit eget og så lægge egne styles ned over. Selv hvis du vælger ikke at benytte bootstrap kan du få en masse idéer til hvordan både markup og styles mere korrekt bygges op.
Avatar billede NielsErikP Mester
26. september 2014 - 00:50 #2
Hej...

Du skal have noget at sætte din class "style1" i forhold til.

Hvis din "style1" er 100px bred. og "style1" ligger i "wrapper" der er 400px bred. Tager margin: auto:

(400-100)/2... Og så er "style1" jo centreret.

Håber du kan bruge det.
Avatar billede ej147 Nybegynder
26. september 2014 - 00:52 #3
1. Er Bootstrap gratis?
2. Når det kommer til programmering har du ganske ret i, at jeg meget gerne vil udvide min horisont, jeg er dog ked af hvis det virker - hmm..., hvad skal jeg kalde det - anstrengende for ikke at sige irriterende på andre her i forum, når jeg stiller de her amatør spørgsmål. Det er afgjort ikke meningen fra min side, at I hjælpsomme personer skal synes det er ubehageligt med mine spørgsmål.
Jeg har faktisk kun et formål med dette og det er, at lære html/php bare en anelse tilfredstillende for mig, så jeg kan få den hjemmeside jeg ønsker.
Avatar billede ej147 Nybegynder
26. september 2014 - 00:58 #4
NielsErikP:
Tusind tak for dit svar, men lige nu trækker jeg mig baglæns, for at tænke gevaldigt over tingene, der er blevet nævnt her i tråden.
Men igen tak fordi du svarede.

Til jer begge - smid venligst et svar så tråden kan blive lukket.
Avatar billede keysersoze Guru
26. september 2014 - 07:40 #5
Det er skam ikke ubehageligt på nogen måde - jeg tænker bare at det må tage utrolig lang tid hvis du gang på gang starter forfra og alligevel løber ind i problemer så tilgangen skulle måske være anderledes end nu. Det kunne for eksempel ske med bootstrap og ja, det er helt gratis, du kunne bruge lidt på at læse om emnet eller du kunne finde en gratis færdig template måske endda til et gratis CM system (hvis du ikke allerede benytter det) så du fremover får lettere ved at tilføje indhold.
Avatar billede Slater Ekspert
26. september 2014 - 08:55 #6
Eftersom der temmelig ofte er strukturfejl i din kode, tror jeg også du kunne få god nytte af at validere din kode konstant. Det er selvfølgelig besværligt at skulle bruge W3C's side hele tiden, men f.eks. kan du til Firefox få en extension der hedder Html Validator, som hele tiden viser dig direkte i browseren om din HTML-kode validerer: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/html-validator/

Hvis du sørger for at den hele tiden er korrekt, så kan du lære en masse om korrekt HTML og CSS, samtidig med at du ikke kommer ud i disse problemer med spaghettikode, hvor det er svært at se hvad fejlen er.
Bare husk at tjekke regelmæssigt. Hvis du først får skrevet 50 linjer kode før du ser at den ikke validerer, så er det svært at tage sig sammen til at rette.
Avatar billede ej147 Nybegynder
26. september 2014 - 17:29 #7
Allerførst tak for al jeres respons her på tråden, den har været aldeles værdifuld. Endelig dette:
1.
Jeg har fået rettet min kode, så  problemet nævnt tor. d. 25. september 2014 kl. 23:41:24 hermed er blevet løst. I hvert fald ser det ud til, at min side også virker, som den skal i Chrome og IE10. Min skærm blinker dog noget underligt, men lad det være for nu, jeg kigger på det senere...
2.
Jeg fik foreslået at kigge på Bootstrap, den er nu downloaded og skal installeres. Der er flere brugbare film på Youtube omkring emnet/installation har jeg set og kan Bootstrap give mig noget brugbart - det kan den sikkert - så er det perfekt. Nej, jeg bruger ikke noget CM system.
3.
Og Viperine foreslog at bruge Html Validator. Havde jeg haft kendskab til den tidligere - det havde jeg desværre ikke - kunne jeg ganske rigtigt have fået noget hjælp derfra. Men bedre sendt end aldrig, jeg bruger den nu med den allerstørste fornøjelse.
Kunne jeg her give dig point for det forslag, gjorde jeg det gerne. Og det samme for at bruge ordet spaghettikode - vidunderligt ord. Jeg var dog ikke klar over at det stod så galt til med mit arbejde :-)

Med venlig hilsen :-)
Avatar billede ej147 Nybegynder
26. september 2014 - 17:33 #8
PS:
Hvordan får jeg delt point mellem keysersoze + NielsErikP som nævnt tidligere?
Det ser ud som om jeg ikke har den mulighed, kan det være korrekt?
Avatar billede keysersoze Guru
26. september 2014 - 18:29 #9
Jeg skal lægge et svar før du kan dele point (:
Avatar billede ej147 Nybegynder
26. september 2014 - 18:32 #10
Vidunderligt - tak for det
Avatar billede ej147 Nybegynder
26. september 2014 - 18:32 #11
Og så fik jeg alligevel gjort det forkert :-(
Avatar billede NielsErikP Mester
27. september 2014 - 00:16 #12
Godaften....

#4: Nej.. Du skal ikke starte med toppen af højhuset for at skille det ad helt ned til fundamentet.
Der er disse sider:

    www.w3schools.com
    www.nemprogrammering.dk

Der kan du få dig en lille ide om, hvad det går ud på. Start i det små og udvikl dig lige så langsom.. Rom blev jo ikke bygget på en dag :-)

Mht. til point.. Kan jeg se du har uddelt. Sådan er det jo.
Avatar billede keysersoze Guru
27. september 2014 - 00:25 #13
Inden w3schools anbefales alt for meget bør der tages et kig på http://www.w3fools.com/
Avatar billede ej147 Nybegynder
27. september 2014 - 00:54 #14
NielsErikP:
Beklager virkelig det med pointene, der skete en fejl i og med at jeg ville have delt dem imellem jer.
Og tak for jeres links :-)
Avatar billede NielsErikP Mester
27. september 2014 - 00:59 #15
Hej...

Ja.. jeg ved keysersoze... Og en af de gammelkendte her på sitet OleBole frarådede det også, men må erkende at inden jeg begyndte her på sitet.. fandt jeg iderne på w3schools.com. Og når man så kommer ind i det og selv lærer at tænke.. kan man jo godt se det ikke er det smarteste site.

ej47: Nå... Det skal du såmen ikke tænke på.. jeg lever bare af krummerne  :-P
Avatar billede ej147 Nybegynder
27. september 2014 - 01:07 #16
NielsErikP:
Hæ-hæ...., hvis jeg igen "vover" at stille spørgsmål her på sitet, så skal jeg nok huske det med pointene, du havde afgjort fortjent dem :-)

Slut herfra.