Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
27. september 2014 - 00:10 Der er 5 kommentarer

Læsning fra gammel harddisk via USB harddisk kabinet

Hejsa,

Jeg har netop købt et eksternt USB 2.0 harddisk-kabinet med egen strømforsyning (http://www.av-cables.dk/ide-harddisk-kabinet/usb-2-0-ide-harddisk-kabinet-3-5-hdd.html) til min 340MB interne 3,5" IDE harddisk fra år 1993. Brugsanvisningen siger, at dimsen er kompatibel med bl.a. Windows Vista, som er mit styresystem.

Det er lykkes fint at få monteret harddisken i kabinettet, og harddisken snurrer også fint, når jeg sætter strøm på. Den indbyggede(?) driver-software er også installeret på computeren, og jeg har søgt på nettet for at se, om der var en nyere driver. Det var ikke tilfældet; jeg fik bekræftet, at den installerede driver var den nyeste.

Når jeg via USB-kablet kobler harddisken til min computer, så kan jeg finde harddisken (Conner P eripherals 340MB USB Device), når jeg går ind i Kontrolpanel >> Hardware og lyd >> Enhedshåndtering >> Vis hardware og enheder >> Diskdrev. Så langt så godt.

MEN, MEN, MEN! Ak og ve!! :-( Når jeg åbner en Stifinder, så dukker drevet IKKE op! :-( Jeg har prøvet at reboote computeren, men uden held. (Har i øvrigt også prøvet på en anden computer med Win 8.1 - samme problem på den computer.)

Så altså; min computer kan godt se harddisken, men jeg kan ikke få tilgang til harddisken.

Kan nogen hjælpe??

På forhånd mange tak.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2014 - 00:29 #1
Disken har måske ikke noget drevbogstav? Prøv at se efter i Diskhåndtering. Har den ikke det, så højreklik på disken og giv den et.
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
27. september 2014 - 22:46 #2
Til #1, xby: Tak for tippet! Det ser ud til, at det du skriver, kan være (en del af?) problemet.

Når jeg går ind i Kontrolpanel >> System og vedligeholdelse >> Administration >> Computeradministration >> Lager >> Diskhåndtering, så er harddisken på listen, men der er ikke noget bogstav ud for harddisken! Der er kun et bogstav ud for den indbyggede harddisk, C.

MEN!! Desværre får jeg ikke noget ud af at højreklikke, som du skrev i dit indlæg. Når jeg højreklikker på linjen, hvor harddisken er anført, så får jeg bare "Hjælp" frem. (Hvis jeg derimod højreklikker på den anden disk, som systemet ser, nemlig C-drevet, så kan jeg godt højreklikke og får mulighed for "Skift drevbogstav og sti".)

Længere nede i samme skærmbillede står harddisken anført som disk 1 (mens C-drevet står anført som Disk 0). Ud for disk 1 står, at den er "Ikke initialiseret". Det er jo nok det, der er problemt! Men hvad betyder initialisering? Hvis det er det samme som formattering, så forstår jeg det ikke, for hvis jeg skal formattere harddisken, inden computeren kan læse den, så har jeg jo samtidig slettet data på harddisken :-( Jeg har i øvrigt prøvet at initialisere disken (ved at højreklikke), men så får jeg svaret "Forkert funktion".

Noget bud på, hvad jeg så kan gøre nu?
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2014 - 01:35 #3
Initialisere er noget man gør, i venstre side, for at kunne tage HDD i brug. HDD har måske mistet partitionstabellen? Du kan prøve at genskabe den med et gratis program fra MiniTool som hedder Partition manager. Gå op for oven, under Wizard/ Partition recovery wizard, og lad programmet lede automatisk efter manglende partitiones tabeller. Og husk bagefter at trykke på
APPLY
oppe foroven til venstre, ellers sker der ikke noget. http://www.minitool.com/
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
28. september 2014 - 22:11 #4
#3 >> Tak for tippet. Harddisken kørte fint, sidst den kørte (godtnok 5-8 år siden sidst) i den pc, hvor den oprindeligt kommer fra. Jeg kan ikke lige se, hvorfor partitionen skulle forsvinde... Inden jeg giver mig i kast med minitool.com - som jo nok ikke er helt risikofrit - vil jeg sætte disken tilbage i den oprindelige computer og se, om den stadig virker dér. Gør den det, så er der ingen grund til at betvivle partitionen.

Jeg vender tilbage her, år jeg har prøvet ovenstående.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2014 - 23:19 #5
Ok.