Avatar billede bololicia Nybegynder
28. september 2014 - 18:27 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Windows 8

hej alle sammen.
Har fået et problem. Jeg købte en Acer bærbar med Windows 8, fik så desværre ikke lavet en ubs kopi af denne.
Min søn fik tabt den på gulvet, og nu kan den ikke loade Windows ind, jeg ved ikke hvor meget harddisken har taget skade.
Nogen der ved hvordan man kan få Windows 8 på den igen, når man ikke har taget en recovery ?

Hilsen Bololicia.
PS er ikke nogen haj til det her pc halløj
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2014 - 18:56 #1
Man kan ofte bare låne en DVD/USB med en windows af samme slags.
Det mest almindelige, når windows følger med PC er windows 8 pro 64 bit.
I bios står der (måske) koden til den version. Det har jeg selv oplevet med Asus computer.
At tabe sin PC på gulvet, betyder desværre ofte, at HDD har fået beskadiget læsearmen. Men tag den ud, og sæt den til en anden PC, og afprøv den der.
Avatar billede bololicia Nybegynder
28. september 2014 - 19:31 #2
Tak jeg vil forsøge..
Avatar billede bololicia Nybegynder
28. september 2014 - 20:50 #3
Nå men kom i bios og der var ikke nogen nøgle til win8, hvor finder man den så henne?
Min pc står og bare og diagnostisere og reparere, men det køre bare i ring øv altså. Nok en ny harddisk :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
28. september 2014 - 21:14 #4
#3 Så vidt jeg forstår skal man hente denne nøgle ud medens systemet kan køre:
http://www.youtube.com/watch?v=7AMjOWJEMpU
Tror ikke det lille program kan køres fra en live cd, men ved det ikke skal siges, da jeg ikke har afprøvet det.
Avatar billede bololicia Nybegynder
28. september 2014 - 21:33 #5
Ja ok, men jeg kan slet ikke få den til at vise skrivebordet. Den køre bare, diagnosticering og relatering,  jeg ville kunne hente en anden win8 og installere denne, men mangler nøglen.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2014 - 21:37 #6
Nej man skal ikke lede i bios:-) Jeg skulle måske have forklaret det lidt anderledes. Når man installerer windows, kan det selv se,
i bios, at det er ok, og vil så, i kontrolpanelet, skrive, at windows er aktiveret. Man skal altså ikke gøre andet, end at installere den rigtige version af windows.
Avatar billede bololicia Nybegynder
28. september 2014 - 21:43 #7
Nå ok. Så må jeg prøve det imorgen. Havde ikke nok plads på min USB for at hente win8 .
Du høre fra mig imorgen, på forhånd tak :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2014 - 21:46 #8
Ok, men pas nu på, at du får en windows 8 fra Microsoft, eller låner en, ellers får du måske "snavs" med.
Avatar billede bololicia Nybegynder
28. september 2014 - 21:51 #9
Jeg regner med st låne en backup :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2014 - 08:41 #10
#6 Nå ja det skrev du også i anden tråd at den automatisk VAR aktiveret da du var færdig med installation :-) Det gør det jo noget nemmere.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2014 - 11:55 #11
Ja sådan var det, og den windows 8 jeg brugte var en opgradering. Jeg havde installeret en windows 7 pro, som jeg ikke havde nøgle til, og som derfor stod som ikke aktiveret. Opgraderede med Windows 8 pro, og så var windows aktiveret. Og det kan vel kun skyldes, som du selv var inde på, at godkendelsen allerede stod i bios.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2014 - 12:08 #12
Lige præsis. Windows 8 kigger så åbenbart efter den automatisk da det er implementeret til systemet.
Kan den ikke se nøglen derinde, spørger den om den, så man selv indtaster. Det gjorde den da jeg opgraderede fra Windows Xp til Win 8.Har jo en gammel bios i min pc ;-)
Avatar billede bololicia Nybegynder
29. september 2014 - 12:12 #13
Ja men hvad nu hvis man ikke har nøglen til win8, hvor skal man så finde den henne?
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2014 - 12:16 #14
Har du set efter på bunden af computeren?
Og hvorfor lægger du et svar?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2014 - 12:24 #15
#14 Som jeg forstår det på video jeg linkede til er det ikke normalt længere på en Windows 8 oem udgave at nøglen står i bunden.
Er man heldig står den måske på fakturaen. Har set dette i andre sammenhænge. Men det var dog ikke Microsoft software.

PS Skriv tilbage i kommentar. Svar bruges normalt af hjælperne i forbindelse med pointgivning som tak for hjælpen.
Kun hvis du ikke får en løsning bruger du svar funktionen og selv accepterer dette svar.
Du kan her se hvordan man accepterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
når du forhåbentligt har fået løsningen :-)
Avatar billede bololicia Nybegynder
29. september 2014 - 12:32 #16
Nå ok. Tror jeg får kigget på det i aften, så får i lige en melding på hvordan det gik. Jeg har kigget på faktura og der står ikke noget, ellers må jeg ringer til Acer og høre ang. Den nøgle.
Jeg skal huske at besvare kommentar, er jo helt ny ;-)
Men ihvertfald tak på forhånd :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2014 - 12:43 #17
Nej det var nok også at forvente for meget til Microsoft ;-)
Ja du er ny, og derfor fik du min vejledning til hvordan man gør :-)
Velbekomme :-)
Avatar billede bololicia Nybegynder
30. september 2014 - 07:57 #18
Hej begge 2.
Først og fremmest tusind tak for hjælpen. Min pc'er Acer køre igen. Den fik en backup af win8, og fandt selv nøglen som i begge skrev. Jeg er så glad, er bare ikke glad over at have mistet alle mine billeder øv øv. Men sådan kan det gå. Jeg må tage nogle nye ;-)
Nu er det bare hvordan giver jeg så point?
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2014 - 08:07 #19
Jeg samler ikke på point, men du kan bede 220661 om at lægge et svar:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2014 - 14:06 #20
Velbekomme.
Godt du fik styr på den, og ærgerligt med billederne.
Dette er så et svar du evt kan lukke med :-)