29. september 2014 - 17:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vinterdæk om sommeren.

Jeg kørte med vinterdæk sidste vinter, og jeg fik aldrig tænkt på at skifte tilbage til sommerdæk, så jeg kører stadig med vinterdæk.  Fordelen ved vinterdæk er, har jeg forstået, at de har dybere profiler, så de kan absorbere mere sne og slud og således bevare bedre kontakt med vejbanen.  Men hvad er ulempen ved at køre med vinterdæk om sommeren?  Skifter man til sommerdæk udelukkende for at spare på de dyrere vinterdæk, eller har det noget at gøre med køreegenskaber?
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2014 - 18:22 #1
www.fdm.dk er din ven
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. september 2014 - 18:49 #2
Vinterdæk er fremstillet af en blødere gummiblanding, så de slides for hurtigt om sommeren. Er vejen varm og tør, giver vinterdæk længere bremselængde end sommerdæk.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. september 2014 - 20:02 #3
Hvis dit brug af bil er begrænset så du kan lade bilen stå hvis der er faldet meget sne, og vente med at køre til der er ryddet, så bør du overveje helårsdæk. Se data på fx http://www.daekonline.dk/
Avatar billede milter Ekspert
29. september 2014 - 20:30 #4
Jeg kan tilslutte mig FinnRasmussens indlæg men vil dog tilføje et par kommentarer.

Hvis du hører til den kategori af bilister, som kører max 12-15000 km om året, næsten aldrig kører (for) hurtigt, og som ikke rasper et sæt dæk af på 20.000 km, så vil jeg påstå, der kan være god økonomi i at beholde vinterdækkene på.

Hvad angår bremselængden, så er moderne vinterdæk meget bedre end for bare ganske få år siden. I regnvejr er de endda bedre end sommerdæk, også om sommeren.

Jeg har selv prøvet at køre med vinterdæk på begge mine biler om sommeren og har ikke haft nogen problemer. Prøv at læse det her:

http://bilmagasinet.dk/article/80791-test-vinterdaek-er-chokerende-gode
29. september 2014 - 23:11 #5
#3, tak for indlægget.  Sagen er, at jeg bor i Belgien, og jeg kører regelmæssigt i Tyskland hvor vinterdæk er påbudt om vinteren, så helårsdæk er nok ikke løsningen.  #2, du overbeviste mig faktisk, det vil sige indtil ham med #4 kom i vejen og fortalte, at det måske egenligt er meget fornuftigt at køre med vinterdæk hele året.  Eftersom det er det jet gør og jeg foretrækker at tro på at jeg handler rationelt vil jeg bede om svar fra milter.
#2, enten ved du ikke noget om emnet, eller også vælger du ikke at dele din viden med mig.  Du kunne så have valgt at lade spørgsmålet ligge og bruge din energi på spørgsmål du ved noget om og vil dele din viden.  I stedet valgte du at smide mig et link (som i øvrigt ikke gjorde mig klogere.)  Det er der jo ingen der vil forhindre dig i.  Men det er egenligt godt, at de fleste der ikke kender til emnet i et spørgsmål (eller ikke vil dele deres viden) lader spørgsmålet ligge.
Avatar billede MADOlsen Forsker
30. september 2014 - 11:18 #6
#2, enten ved du ikke noget om emnet

Går ud fra, at du mener #1?
30. september 2014 - 11:25 #7
Undskyld, #1!
Avatar billede milter Ekspert
30. september 2014 - 13:11 #8
Og så må jeg lige føje lidt mere til mine ord i #4.

Ikke alle vinterdæk er gode i regnvejr. Der kan være store forskelle, men holder man sig til de velrenomerede fabrikanter, går man ikke helt galt. Herunder er en artikel fra FDM, som måske kan hjælpe:

http://www.fdm.dk/biler/test-af-vinterdaek-2014-kaempe-forskel-paa-vinterdaek
Avatar billede jonasjoergensen Juniormester
17. november 2015 - 11:14 #9
Tror vinterdæk bremser 50% ringere, når temperaturen bliver over 15 grader, kan ikk ehuske hvor det svinger over, men ved 8 grader er de i hvert fald mindre effektive kontra sommerdæk.

De slides jo også mere om sommeren, gummiet er slet ikke lavet til e temperaturer, så det vil både blive dyre og mindre sikkert at køre med vinterdæk hele året.

Åhh ja, så er der jo også brændstofforbruget og larmen, som også kan optimeres med sommerdæk skifte.

Til de dovne, der ik skal til lande med påbudte vinterdæk, kan jeg anbemale helårsdæk - ikke mindse fordi der er kommet nye typer på markedet, der er bedre end hidtil.

F.eks. Michelin Crossclimate.
http://www.billigalu.dk/michelin-crossclimate/