Avatar billede Kb1978 Nybegynder
30. september 2014 - 19:11 Der er 25 kommentarer

Harddiskplads opbrugt af 3 filer Win 7 Ultimate

Har et mærkeligtproblem har lagt mærke til jeg kun har 10gb tilbage på mit c: drev hvor jeg har min windowns 7 ultimate styresystem installeret.

110 GB ialt kun til styresystemet og mine dokumenter etc... Rigelig plads...

Efter lidt frem og tilbage undersæge c:drevet har jeg fundet synderne:

hiberfil.sys
pagefil.sys
RHDsetup.log

alt i alt 56 GB til disse 3 filer....

Hvad kan jeg gøre ved disse og er det anbefalet at røre ved dem synes jeg erindrer page elelr hiber er hvis compueren får brug for ram....

Tror dog ikke jeg har dette problem med 32 GB installeret ram.... Det er en moderne gamer pc jeg købte for et par måneder siden så tør ikek rigtigt pille ved disse 3 filer.

Help needed :)

/Kim
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2014 - 19:28 #1
Prøv at deaktivere dvalefunktionen. Den tilsidesætter nemlig samme plads på harddisken som installeret ram. Det skulle frigive 32 gb.
Med så stor ram mængde installeret kan du fast indstille hvor meget plads på harddisken der skal sættes af til virtuel ram. Det normale ligger på mellem 1,5 til 2 gange installeret ram. Her ville jeg indstille ram mængden til en fast størrelse.  Måske 3-4 gb som forsøg, for at se om den kører ordentligt. Har ingen erfaringer med om det er godt at deaktivere virtuel ram, så det vil jeg fraråde.
Hvis du højreklikker på computer og vælger egenskaber og går i de avancerede systemindstillinger og går i ydeevne-avanceret.
Her trykker du på skift under sidefil.
Hvilke indstillinger står den til herinde?
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2014 - 22:51 #2
@220661
"Prøv at deaktivere dvalefunktionen. Den tilsidesætter nemlig samme plads på harddisken som installeret ram. Det skulle frigive 32 gb."

Hvor kan man læse om det? Det forbavser mig. Har læst at dvale gemmer indholdet af ram på HDD, men hvorfor automatisk tilsidesætte,
på HDD, samme samme plads, som mængden af ram?
Det vil jo betyde, at fordobler man ram til 64GB fordobler man også brugt plads på HDD. Det giver jo ingen mening, hven skulle have brug for at gemme 64GB for at sætte computeren i dvale?
Jeg bruger ikke dvale, så hvor, i windows, kan jeg se forbruget?
Noget andet er, at man kan flytte sidefilen til en anden partition.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2014 - 07:10 #3
#2 Jeg er heller ikke 100% sikker på det er på den måde i de nyere systemer efter XP. Jeg ved dog 100% at det er på den måde der.
Og jeg er da enig i at det er en tosset løsning. Men det er desværre fakta.

At flytte sidefil til anden disk ville være en god ide hvis muligt.
Men der er jo let for spørger at undersøge. Man kan bare se egenskaberne for mapperne og se hvad de fysisk fylder.
Avatar billede sonalias Seniormester
01. oktober 2014 - 08:39 #4
Jeg vil meget gerne høre hvordan du vil sætte en Computer i dvale UDEN at kopiere indholdet af ram ned på Harddisken?
220661 har fuldstændig ret, din totale mængde af RAM er preallokeret på harddisken. Og grunden til at den er nødt til at reservere pladsen er jo så du ikke selv kommer til at bruge den og dermed får overskrevet nogle af dine filer hvis du går i dvale funktion. Men deaktiver skidtet, din SSD har alligevel ikke godt af at blive skrevet på hele tiden!
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2014 - 08:41 #5
#2 Hiberfil.sys (dvalefil) her på min Win 8 maskine er på 1,59 gb, og jeg har 2 gb installeret ram i den.
Når den lige er loadet op fra dvaletilstand, bruger den 0,7 gb ram i idle. Så du kan selv se der er afsat mere plads i filen end der reelt bruges.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2014 - 08:43 #6
#4 Jeg vil ikke bruge dvalefunktionen hvis dette er tilfældet. Om man i registreringen kan pille ved hvordan plads afsættes er dette måske en løsning, men jeg har på dette punkt ikke pillet, så det kan jeg ikke vejlede i.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2014 - 09:52 #7
Jeg er, som skrevet, godt klar over, at dvale skriver til ram. Men at der er brugt 8GB på HDD fordi jeg har 8GB ram, det lyder meningsløst, når man ikke bruger det. Jeg må se at inde ud af af fjerne dvale.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2014 - 10:08 #8
Der findes åbenbart en let løsning her: http://support2.microsoft.com/kb/920730
Men hvor finder jeg den Hiberfil.sys, så jeg kan se om jeg får pladsen på HDD tilbage?
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2014 - 10:19 #9
@Kb1978
Jeg vil ikke spamme dit spørgsmål, men regner med, at du også er interesseret i mit indlæg.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2014 - 12:05 #10
Dette her er virkelig svært. hiberfil.sys i windows 8 er anderledes end i 7, og i følge denne artikel bør man ikke fjerne den, af hensyn til boot tiden: http://www.nextofwindows.com/hiberfil-sys-in-windows-8-and-why-you-shouldnt-disable-hibernation-to-delete-it/
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2014 - 14:08 #11
#8 For at se Hiberfil.sys, skal computeren være indstillet til at se skjulte filer i mappeindstillingerne fra kontrolpanelet.
#10 i dit link her står der jo at man kan modificere størrelsen af den med en kommandoprompt og en kommando.
Den normale procentmæssige indstilling er 75% af fysisk ram står der. og det passer fint med den størrelse min er på.
Kan godt se at med en ram mængde på 32 gb, så vil der tilsidesættes 24 gb til dvale. Og det er jo ikke nødvendigt.
Avatar billede sonalias Seniormester
01. oktober 2014 - 15:03 #12
#7 det er noget vrøvl det du skriver her.
Dvale skriver IKKE til ram, den LÆSER fra ram og SKRIVER til din HDD da den jo skal slukke for dine ram for at sparre strøm. Ram glemmer alt når du fjerner strømmen, det gør en HDD ikke. Det er praktisk taget det dvale funtion går ud på, at du kopierer alt fra ram over på HDD og tilbage igen når du starter computeren op igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2014 - 15:41 #13
#12 Lige præsis :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2014 - 15:43 #14
Men jeg tror nu nok i dette tilfælde her det var en formuleringsfejl.
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2014 - 15:52 #15
#11 Det har jeg gjort, men kan ikke se hiberfil.sys alligevel.
Men jeg har besluttet, at når den fil også bruges til at gemme kernel ved Sleep, for hurtig start, i win8, så kan det ikke betale sig at rode med den.

#12
Ja det ved jeg godt. Jeg skrev simpelhen forkert. Selvfølgelig skulle der have stået dvale skriver til HDD.
Du skriver:" Men deaktiver skidtet, din SSD har alligevel ikke godt af at blive skrevet på hele tiden!" Det er vist en god ide i win 8, men det er det måske i win7?
Avatar billede Slettet bruger
01. oktober 2014 - 15:54 #16
Rettelse: Der skal stå: Det er vist ikke en god ide i win 8
Avatar billede sonalias Seniormester
02. oktober 2014 - 08:18 #17
Har ikke lige læst op på hvorfor de ikek mener det, men hvis du ikke bruger funktionen (Som vil bruges meget af tablets) så kan du fint deaktivere det skulle jeg mene, men har IKKE læst op på forskellen :) Historisk set er hiberfil.sys udelukkende brugt som forklaret i #12 og kan ikke forestille mig det er ændret.
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2014 - 10:36 #18
Windows 8 introduces a fast, new startup capability that allows Windows 8 to boot much faster than any previous Windows system, including Windows 7. To make this happen, Microsoft optimized the way how normally a Windows machine shuts down. Instead of a full shutdown that basically closes the kernel session, Windows 8 hibernates it to save the kernel session, which is much smaller than a full hibernation, to the disk, more specifically, to the hiberfil.sys file. It makes a faster boot time because resuming the hibernated system session is comparatively less work than doing a full system initialization.
Så der skulle være en væsenlig forskel, og når jeg bruger sleeep må jeg hellere beholde hiberfil.sys som i mit tilfælde med 8GB ram bruger 6GB ram på disken.
Avatar billede sonalias Seniormester
02. oktober 2014 - 12:58 #19
Ja okay, så det ser ud til at det er et valg mellem pladsforbrug + hurtigere opstart :)
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2014 - 13:32 #20
Ja sådan kan man da godt sige det:-)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2014 - 11:26 #21
Så sker der vist ikke mere her. 220661 har ret i, at dvale koster plads på HDD, 75% af Ram mængden. Pagefil kan flyttes til en anden partition. Hvis dvale (Hiberfil.sys) ikke bruges i win7, kan den bare fjernes, men i win 8, kan man ikke fjerne hele Hiberfil.sys uden at det går ud over hurtig opstart.
Så skulle det være på plads.

Jeg hopper af tråden nu, men det har da været interessant.
Håber spørger kan bruge det til noget:-)
Avatar billede PrOz Nybegynder
06. oktober 2014 - 16:19 #22
For at rette dit problem, går du i kontrolpanel ---> system ---> systembeskyttelse --- Advanceret, klikker på fanen indstillinger under fanen ydeevne, klikker på fanen avanceret derinde, og så klikker du på fanen SKIFT <--- under virtual hukommelse, og definerer en ny størrelse på din pagefil :) det skulle gerne frigør en masse plads :)

Et andet råd ville være, at du deaktivere din dvale under strømstyring :)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2014 - 09:07 #23
#22 Jeg er enig. men jeg formoder her at det er en fast strørrelsen du mener. Der er nemlig ingen grund til at Windows ændrer på størrelsen hele tiden.

I øvrigt så savner jeg at spørger deltager  i tråden??
Avatar billede PrOz Nybegynder
02. januar 2015 - 19:44 #24
#22 hvad mener du mester?? savner spørger deltager i tråden?? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2015 - 20:31 #25
Det gør jeg ikke mere. Han har glemt tråden her helt, og nu afmelder jeg overvågningen af den