Avatar billede gsxr Nybegynder
30. september 2014 - 19:21 Der er 2 kommentarer

Myqnapcloud sikkerhed

Hvad siger i til sikkerheden ved at bruge myqnapcloud for at tilgå min nas fra wan siden. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om alt trafik går over deres server eller om den blot er en "simpel omdirgering. (Kan qnap følge med i de filer som bliver sendt og modtaget via myqnapcloud).?

Eller er det bedre at køre det direkte via ens egen ip adressse og route igennem. ?
Hvad er meste sikkert?

På forhånd tak
Avatar billede chalde Seniormester
01. oktober 2014 - 09:27 #1
Nu kender jeg ikke Qnaps setup, men hvis vi antager at de benytter en proxyløsning, så er der fordele og ulemper ved begge dele.

Qnap proxy:
- Du behøver ikke eksponere dine services til internettet
- Qnap kan i princippet følge med i alt
- Du er afhængig af Qnap's performance (og eventuelle omveje trafikken tager på nettet)

Egen eksponering:
- Du bliver nødt til at eksponere dine services og er derfor nødt til at tænke sikkerhed i højere grad (brugere, patching osv.)
- Qnap kan ikke følge direkte med (vi undlader at tænke i sølvpapirshat-termer)
- Du er kun afhængig af dit eget netværks performance

Personligt bruger jeg løsning #2 af ovenstående (bruger Synology). Jeg kan godt lide selv at være i kontrol.
Men jeg eksponerer ikke mine services direkte mod internettet, men bruger derimod en VPN for at tilgå dem.
Avatar billede gsxr Nybegynder
01. oktober 2014 - 20:00 #2
Lige nu bruger jeg også løsning 2. Hvor jeg selv har routet igennem.
Men jeg vil gerne kunne dele forskelligt inhold til familien m.m. Og de har jo ikke vpn sat op.

Hvad med ssl kunne det være en løsning, eller er sikkerheden ok. Bruger stærk brugernavn og kodeord. (Er det overhovedet muligt og bryde)