Avatar billede jps6kb Novice
01. oktober 2014 - 14:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opmærkning af porte i en 48-ports switch

Hej med jer,

Jeg vil høre om i har et godt trick til at opmærke en port i en switch.
Situationen er den, at vi ikke selv programmerer vores switche (vi har lige over 30). Vi er begyndt at bruge forskellige VLAN og vi vil meget gerne have mærkater på switchen så vi kan se, hvilket VLAN der er sat op på hvilken port.

Nogen fif? Dymo har været oppe og vende, men jeg tænkte, at der må da være en "rigtig" opmærkning man kan købe...?
Avatar billede angelenglen Nybegynder
01. oktober 2014 - 15:06 #1
Jeg har ikke et godt tip til hvordan det skal gøres.

Men jeg vil lige bekræfte at Dymo er et dårligt valg.
Der bliver ofte varmt ved sådanne switches, og limen i Dymo-labels har det med at løsne sig.

Og det er jo lidt surt lige at have monteret 30 gange 48 Dymo-labels, for blot at opdage at dem man satte på først, allerede er faldet af igen ;-)
Avatar billede leif Seniormester
02. oktober 2014 - 16:35 #2
Excelark eller sæt en Dymo på Kablet som sidder i porten (Har jeg gode erfaringer med)
Avatar billede angelenglen Nybegynder
04. oktober 2014 - 20:00 #3
Jeg har også ofte sat Dymo på kablet.

Om der bare var varmere i de krydsfelter jeg arbejdede, kan jeg ikke sige, men jeg havde problemer med at limen løsnede sig.

Derfor printede jeg labels dobbelt, og foldede dem hen over kablet, og klipsede en lille papirklips igennem med en hæftemaskine.
Det sikrede dels at det var let at læse hvad der stod, dels at hvis limen løsnede sig, forsvandt den ikke fra kablet.

Lidt i stil med:
Label
Hæftemaskine

Derudover findes der altså nogle lækre systemer til opmærkning af kabler, fx:

http://www.panduit.com/wcs/Satellite?c=Page&childpagename=Panduit_Global%2FPG_Layout&cid=1345564329023&packedargs=classification_id%3D2400%26locale%3Den_us&pagename=PG_Wrapper

Hvis du ikke ønsker at sætte labels på kablerne, eksempelvis hvis du ofte skifter kablerne ud, eller flytter rundt på dem, er mit bedste råd at sætte én label på switchen, med et navn - og så hænge et ark på i nærheden, med en beskrivelse af hver port i den switch, med reference til navnet på switchen.

Jeg har ofte haft held med at tape en plasticlomme fast på indersiden af lågen til switch-skabet eller rack skabet.
Det er selvfølgelig ikke altid en mulighed.
Alternativt et ringbind i nærheden.

Men i sagens natur giver det ikke ret meget mening at markere hver port i switchen, fordi der normalt ikke er plads til det - og da slet ikke på 48-ports switches!

Jeg nævnte det dog lige for en tidligere kollega, og han foreslog at markere portene med farve, for at vise hvilke porte der er til hvad - han nævnte at han selv havde haft held med at bruge en maling-tusch.
Det har bare den begrænsning at det helst skal være nogle få farver, fx blå til ét VLAN, rød til et andet osv.
Plus selvfølgelig, at det er ufleksibelt i forhold til ændringer i opsætningen - For hvis der hele tiden skal ændres farver, bliver det nok hurtigt noget svineri med maling oven på maling ;-)

Han brugte denne slags tuscher:
http://www.runforcover.dk/maerke/posca
Avatar billede jps6kb Novice
17. november 2015 - 09:55 #4
Lukker...