Avatar billede Blitzher Nybegynder
02. oktober 2014 - 19:52 Der er 4 kommentarer

VBA - Hvorfor? Hvad kan vi?

Hej allesammen.

Jeg skriver i denne stund fordi jeg har nogen spørgsmål vedr. VBA - Excel.

I en forelæsning på AU, gik vores forelæser helt i spåner da han skulle gennemgå forlæsningen med Programmering.

Jeg læser Erhvervøkonomi, og har måske lidt svært ved at se. Hvorfor programmering.

Er der nogen som kan fortælle mig, hvad man kan med VBA i form af finansering, Økonomi, Ledelse?

Jeg er åben for alle forslag, så strikker jeg selv den røde tråd :O

Mvh Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2014 - 01:11 #1
Excel er oekonomi afdelingens yndlings vaerktoej.

Skal man lave noget avanceret i Excel udover det indbyggede vil man programmere det i VBA.

Rigtige programmoerer er meget skeptiske overfor saadan noget hobby programmering.
Avatar billede Blitzher Nybegynder
03. oktober 2014 - 12:34 #2
Men kære Arne

Det giver mig bare ikke det store overblik, hvad det egentlig kan?

Jeg ved godt at VBA kan alt, så at sige med undtagelser i Wxcel.

Men jeg har svært ved at sætte mig ind i det store perspektiv i.fht. VBA og  de ovenstående problematikker.

Kan jeg ved at have en macro eks. udregne en obligation, terminer, osv ved blot at indsætte dataer også trykke på en knap?

Eller kan man lave noget andet snedigt?

For mig ser det lidt ud som en stor hobby, man aldrig bliver færdig med :O
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2014 - 15:22 #3
Nu arbejder jeg ikke i en oekonomi-afdeling, men jeg vil tro at foelgende omraader ses en del:
* automatisering hvor man bliver spurgt om lidt og saa udfoerer VBA en hel masse
* data interfaces - eksempel: VBA kode finder alle filer i et bestemt directory og loader data fra disse ind i et sheet
* avancerede beregninger udover hvad formel i felt kan tilbyde - eksempel: simuler NPV for noget 10000 gange med en delvis tilfaeldig rente udvikling og se hvad sandsynligheden er for at den er under en givet vaerdi
Avatar billede bvirk Guru
05. oktober 2014 - 18:41 #4
Beregninger som blot er et enkelt udtryk kan skrives som formel i en celle, hvorimod beregninger som kun kan udføres som en sekvens af operationer kan kræve VBA. Visse ting, som fordrer ellers overflødige mellemresultater kan også skrives i vba så sådanne ikke skal optage celleplads. Vba er udformet så office brugere kan finde ud af bruge det forholdvis umiddelbart.

Programmering kan være en måde at knuse talproblemmer på. Komplekse ting som kræver at man teoretisk er stærkt klædt på, kan gennem programmering løse med færre matematiske evner. Masser af ting har ingen matematisk løsning, men kan sagtens estigmeres programmeringsmæssigt.

Excel anvendes udover sin relevante brug som talpræsentations program til meget andet, og da der ikke lægger nogen økonomividen i det, kan du roligt se stort på det.