Avatar billede Acerlap Nybegynder
04. oktober 2014 - 00:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Måske defekt grafikkort ?

Når jeg tænder for min PC (stationær win. 7 32 bit)
forsvinder billedet, dvs. skærmen bliver lyseblå/hvid 'nistret',

jeg har prøvet at tilslutet en anden skærm, (som fungerer 100% på en anden PC)
men resultatet er det samme,
opstarts info. + windows logo vises ok,
efter 5 - 10 sekunder skifter det til lyseblå/hvid 'nistret', og intet virker,

kan dog - uden problemer- starte op i fejlsikret tilstand,
men ikke vise store billeder, og kun se video i dårlig kvalitet,

Bundkortet er Gforce 6100 sm - M2
grafikkortet - Nvidia Gforce 6100 Nforce 405.

jeg kan se mange billige brugte grafikkort til salg,
men hvad skal jeg vælge,. eller hvad kan jeg bruge, som passer i samme slot?

iflg info på nettet, skal det være et PCI Express x 16
http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?DetailID=820
-hvilke alternativer kan evt. anvendes, ?
tilsyneladende findes der et ret stor udvalg af forskellige PCI versioner,

computeren bruges IKKE til spil, eller andet avanceret grafik,
alm. surf på nettet og en smule billedbehandling, er noget af det "vildeste"
det eksisterende har fungeret ganske udmærket, indtil dd.
Avatar billede kurtba Ekspert
04. oktober 2014 - 16:20 #1
Tyder mere på, at driveren til grafikkortet er i udu. Når du starter i fejlsikret indlæser den kun standarddriveren og ikke den rigtige driver. Bl.a. derfor er billedet alt for stort.
Så afinstaller driveren og prøv så at installere en anden - så burde den være kørende igen. Du bør kunne afinstallere driveren fra fejlsikret tilstand.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
04. oktober 2014 - 18:32 #2
Tak for info,
mener du jeg skal afinstallere grafikkort-driveren,
- så forsvinder billedet vel, ?

men jeg har (naturligvis) lige prøvet at hente en - tilsyneladende - nyere driver her :
http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/57491/en-us
driveren til mit kort (Nvidia Gforce 6100 Nforce 405)
er vist under - Supported Products- (nr. 3 i rækken)

jeg har forsøgt at installere driveren, (manuelt)
men windows melder tilbage, at bedste driver allerede er installeret, !

måske jeg har gjort noget forkert,
eller er der andre fejlmuligheder, ?
Avatar billede kurtba Ekspert
05. oktober 2014 - 00:00 #3
Hvis du i kontrolpanel under tilføj fjern programmer kan finde en nvidia driver, skal du afinstallere den. Det ændrer ikke på dit billede i fejlsikret tilstand, idet i fejlsikret tilstand bruger den en standard driver og ikke den specielle nvidia driver.
Når du har fjernet den specielle nvidia driver genstarter du så i alm. Windows. Når den ikke der kan finde den specielle nvidia driver bruger den i stedet den indbyggede standard driver, og så skulle der gerne være billede på uden de omtalte fejl.
Herefter henter du den rigtige nvidia driver
Det er den du selv peger på. Eftersom du har fået et problem, kan man have mistanke om, at det måske er denne driver, som dit grafikkort ikke kan lide, så måske skulle du i stedet hente en tidligere version af driveren.
http://www.geforce.com/drivers
De fleste mærker ingen forskel på, om det er sidste nye driver eller ej.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
05. oktober 2014 - 03:58 #4
Nu har jeg afinstalleret skærmdriveren,
uden det tilsyneladende har ændret noget,

derefter installerede jeg den nye driver, som jeg hentede tidligere,
- kan ikke finde en ældre udgave, ved ikke hvor / hvordan jeg skal søge,

men resultatet er det samme, uanset der er driver, eller ikke driver installeret,

men det er vel heller ikke så sært,
den der hele tiden har været installeret + den ny-hentede, og nu installeret,
har samme nr. :

GEFORCE 307.83 DRIVER
Version: 307.83  WHQL
Release Date:    2013.2.26
Operating System:    Windows 7 32-bit, Windows Vista 32-bit

Skærm-billedet ser sådan ud
http://peecee.dk/upload/view/443016

er der mon andre fejl muligheder,
eller ville det ikke være bedre med et andet grafikkort, ?

har set flere på DBA til 50 - 100 kr.
ved bare ikke hvilke der passer,.. hvor mange forskellige PCI express findes der,
som passer, og / eller kan køre på mit bundkort, ?
Avatar billede kurtba Ekspert
05. oktober 2014 - 15:13 #5
Lige et par ting. Efter at du havde afinstalleret - kunne du da starte normalt med billede på eller var der stadig fejl i billedet?
På den side jeg henviser til, kan du via rullelisterne finde dit grafikkort og når den så søger drivere frem til sidst, så kommer den med en liste, hvor også tidligere driverversioner ligger.
I øvrigt kan jeg se, at dit grafikkort er onboard. Det er åbenbart et gammelt bundkort, hvor der ikke findes drivere til win 7, så har det virket med win 7, eller er problemet først opstået, efter at du har installeret den?
Skal du købe nyt grafikkort skal du købe et pci-expres x16.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
06. oktober 2014 - 08:48 #6
Nej, den kom slet ikke frem til noget billed / logo / skrivebord,
kunne kun starte i fejlsikret tilstand,

men nu har jeg prøvet med en ældre driver,
det er samme fejl / fejl billed, som med den nyere driver, :
http://peecee.dk/upload/view/443016

ja, det er en ældre PC, ca. 5 - 6 år,  m / onboard grafik,
men har ellers kørt upåklageligt indtil fejlen opstod for et par dage siden,
først med win XP, - de sidste ca. 2 år med win 7 32 bit

så nu overvejer jeg at montere et 'løs' grafikkort, (eller hvad det kaldes)
men jeg har problemer med at gennemskue alle betegnelserne på PCI Ekspress 16,
http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express
derfor tør jeg ikke købe brugt,.. det kan hurtigt blive dyrt at købe billigt, hvis det ikke passer, !

jeg har fundet et par nye, til billige penge,
men de har foruden betegnelsen - PCI Ekspress 16, - også 2,0 eller 2,1
fx. PCI Express 2.1 x16 ----- det er ikke til at vide om det har nogen betydning,
http://www.proshop.dk/Grafikkort/MSI-GeForce-210-LP-1GB-DDR3-2284398.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

jeg har forsøgt at google hvad de 2.0 / 2.1 betyder,
men det er svært at finde en ordentlig forklaring på,
så spørgsmålet er om det har nogen betydning,. i mit tilfælde, ?

et andet her :
http://www.proshop.dk/Grafikkort/Sapphire-Radeon-HD-5450-LP-1GB-2205513.html
har samme betegnelse -  PCI Express 2.0 x16 -
derudover er der påkrævet en strømforsyning på 500 W
min PC strømforsyning er kun på  400 W. !

så hvad gør man så, som ikke ekspert. ?

PS. mit bundkort ser ret præcis ud som dette :
http://peecee.dk/upload/view/443047/full
hvor det rød/orange slot, er PCI,

i det nederste hvide slot, har jeg et lidt specielt lydkort, for at kunne bruge Cubase,
http://www.nettomusic.dk/shop/m-audio-delta-audiophile-9717p.html
Avatar billede kurtba Ekspert
06. oktober 2014 - 20:53 #7
Det er rigtigt - det er en jungle med alle de specifikationer, og jeg kan også se, at der er megen uenighed om kompatibilitet.
Men så vidt jeg kan se skulle pci 2.0 være kompatibel med x16, så det kort du selv peger på, burde virke.
Du skal ikke vælge det, som kræver ekstra strøm. Så lidt krævende som muligt er rigeligt til dit brug, da alle nuværende grafikkort på markedet ligger milevidt over det du har på nuværende tidspunkt - og som jo åbenbart er rigeligt til dit brug.
Avatar billede Acerlap Nybegynder
20. oktober 2014 - 06:35 #8
Så kom det endeligt til at køre med fint billed igen, ;)
efter montering af nyt grafikkort.

Proshop svarede sådan :
- "PCI express 2.0 betyder blot at det er version 2.0
som giver mulighed for en højere båndbredde.
PCI express er dog bagud kompatibelt så det vil fint fungere"

Tja,.. der er meget at lære om IT, :-))

tak for tip og råd,
@kurtba
- kan du ikke skrive et svar, så jeg kan få tråden lukket, ?
Avatar billede kurtba Ekspert
21. oktober 2014 - 00:36 #9
OK.