Avatar billede Photocrew-dk Nybegynder
06. oktober 2014 - 18:41 Der er 6 kommentarer

Hjemmenetværk: 2-3 Router/Switch - 1 Netværk Router

Netværks problemer.
Har svært ved at få hjemme netværket til at køre. Netværket går ned uden der et mønster i fejlen.

Jeg har meget udstyr kørende god ikke alt på engang.
Jeg har en Router på kontoret ZyXel VMG8924-B10A (Fullrate) samt 2 Router som kun skal fungere som en Switch. Den ene placeret på kontoret og den anden i stuen. Dernæst en AccesPoint på 1 sal
Der er netværkskabel i mellem LAN portene og de enkelte enheder og Router/Switch.
På Router/Switch er DHCP slået til. Men har prøvet løsningen med at DCHP er slået fra, for at undgår flere routere der står og leger DHCP servere. Men det hjalp ikke.

Det trådløse begyndte at falde ud, og til sidst fungerede det slet ikke, og yderligere virkede kabelforbindelsen til enkelte router eller enheder heller ikke længere. Men mindre jeg tager strømmen fra Router 1 i 2 min.

Opsætningen er sådan her :

Router nr. 1 :
WAN : Får tildelt dynamisk ip af udbyder (89.xxx.xxx.xxx)
LAN: IP = 192.168.1.1 - DHCH server slået til.
- DHCP 192.168.1.2 -> 192.168.1.20
- Subnet 255.255.255.0
- Wireless WPA2

Router nr. 2
WAN : 192.168.1.2
LAN : 192.168.2.1 - DHCP slået til
- DHCP 192.168.2.2 -> 192.168.2.20
- Subnet 255.255.255.0
- Wireless WPA2
- Printserver kører (USB stik på routeren) - 192.168.2.1 : port xxxx

Router nr. 3
WAN : 192.168.1.3
LAN : 192.168.3.1 - DHCP slået til
- DHCP 192.168.3.2 -> 192.168.3.20
- Subnet 255.255.255.0
- Wireless WPA2

Har fået en ny Router 1. fra Fullrate: ZyXel VMG8924-B10A (tidl. ZyXEL 2601HN-F1) (IP: 192.168.1.1) (Placering kontor)
Port 1: Router/Switch 2 - Cisco Linksys ES4200 Port 2: Cisco AccesPoint WAP300M Port 3. Router/switch ZyXEL 2601HN-F1 Port 4: ZyXEL ISB2201 IPTV Set-Top Box (Fullrate)

På det trådløse er følgende tilsluttet Wi-Fi:
iPad Air, Bærbar (Asus N550J), iBook Air, Canon Printer Wi-FI, SONOS PLAY 5, ARGON DAB3+ v4

Router 2 (Switch): Cisco Linksys ES4200 (IP.192.168.2.1) (Placering kontor)
Canon Printer i USB port, Port 1: iMac, Port 2: NAS server 1, Port 3: El styring og Port 4: Varmestyring.

Router 3 (Switch) ZyXEL 2601HN-F1 (IP: 192.168.3.1) (Placering TV-reol)
Port 1: Samsung UE46ES8005 Port 2: Apple TV Port 3: Denon/DAB Port 4: NAS server 2

Cisco AccesPoint WAP300M (Placering 1 sal)
iPad 2, ipad 4(Weekender) iPad Air, Bærbar (HP ProBook 4520s), Bærbar (HP ENVY m6), SONOS PLAY 1

Oversigt over Net/Wifi udstyr:
1 x Bærbar (Asus N550J) Arb. PC (Wi-Fi)
1 x Bærbar (HP ENVY m6) Undervinings pc, el/varme-styring. (Wi-Fi)
1 x Bærbar (HP ProBook 4520s) Arb. PC (Wi-Fi)
1 x iMac Arb. PC Foto+Billederedigerning.
1 x iPad 2 (Wi-Fi)
2 x iPad Air (Wi-Fi)
1 x ipad 4 (Wi-Fi)
1 x iBook Air (Billederedigerning, m.m. (Wi-Fi)
2 x NAS (Synology DS214+) (1 til iMac, 1 til Backup til huset)
1 x Canon Printer MG6250 USB+WiFi
1 x Roth+Termix VMTD Varmestyring
1 x Danfoss Living Varmestyring
1 x LK IHC styring RJ45+Wifi
1 x Samsung UE46ES8005
1 x Denon AVR-X
1 x SONOS PLAY 1 (Wifi) (Bad 2)
1 x SONOS PLAY 5 (Wifi) (Bad 1)
1 x ARGON DAB3+ v4 (Wi-Fi) (Køkken)
1 x Apple TV
1 x ZyXEL ISB2201 IPTV Set-Top Box (Fullrate)
1 x Cisco Linksys E4200
1 x ZyXEL 2601HN-F1
1 x Cisco AccesPoint WAP300M
Avatar billede Blueeyez Mester
06. oktober 2014 - 19:37 #1
Hvis vi lige starter fra en ende. Kobler alt udstyr fra jeres modem/router fra fullrate hvordan fungere det trådløse og lan portene så?

En ting jeg mistænker er at de routere du har sat til på dit netværk ikke kører i adhoc tilstand..
Avatar billede Photocrew-dk Nybegynder
06. oktober 2014 - 19:58 #2
Router ZyXel VMG8924-B10A (Fullrate) fungere ok.
LAN Port 1,2, og 3 fungere fint hver for sig.
Jeg har prøvet montere min Cisco AccesPoint WAP300M udstyret på Wi-Fi på LAN port 1,2 og 3. og LAN Port 4 ZyXEL ISB2201 IPTV Set-Top Box uden problemer.

Men så snart jeg kobler Router/Switch 2 eller 3 går det også godt i et stykke tid inden problemet opstår. Men kobler jeg den sidste router til så på begyder det at gå galt.
Jeg kan bare ikke lige se min fejl mellem disse to router/Switch op i mod den hoved routen.

Jeg er ikke hel med på det du skriver at jeg ikke køre i ADHoc tilstand. !!!
Avatar billede Photocrew-dk Nybegynder
06. oktober 2014 - 20:09 #3
Jeg glemte lige at svare at det trådløse Router ZyXel VMG8924-B10A (Fullrate) Wifi på 2.4 GHz og 5 GHz fungere fint.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. oktober 2014 - 20:33 #4
Blot et forsøg.
Den router du har fra fullrate, den sætter du i bridge mode. Derefter kobler du en router på lan 1 derefter skal alt det du før havde tilsluttet routeren fra Zyxel tilsluttes til routeren du har sat efter Zyxelen.

Kom til at tænke på du nok kræver for meget af deres udstyr iøvrigt så er Zyxel noget af det værste udstyr man kan få/købe.. (Blot min erfaring)
Avatar billede Photocrew-dk Nybegynder
06. oktober 2014 - 21:29 #5
Jeg har lige prøvet at sætte Fullrate router som også er en ZyXEL til at køre Bridge model. jeg har kun mulighede for at køre eller styre Bride Mode på det trådløse på 2.4 GHz eller 5 Ghz Wi-Fi
dernæst min Cisco Linksys Router ES4200 på LAN 1
Men så opstår der problemer og nettet går ned.
Jeg er helt enig at ZyXEL ikke er det optimale men det er udstyr jeg har haft fra Fullrate den ZyXEL 2601HN-F1 syndes jeg har kørt stabil problemet er også den sammen hvis jeg skifter den ud med min anden Cisco Linksys ES4500 som jeg ikke nævnt før nu. med sammen opsætning er problemet er den sammen.

Jeg ved godt at det er mig der gør et eller andet galt, men jeg kan pt ikke lige gennemskue det.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. oktober 2014 - 21:45 #6
Okay, vi tager lige små skridt (Så jeg os lige kan få overblik ;-) )

Zyxel enheden sættes i bridge mode. Dermed deaktiveres dens router funktionalitet og WIFI er dette korrekt? (Ellers bedes du lige genstarte den, gør det ingen forskel, så må du lige ind og deaktivere wifi)

Så tager du et lan kabel og tilslutter lan 1 på zyxelen. Det tilslutter du wan porten i din Cisco Linksys Router ES4200, nu tilslutter du et andet lan kabel i lan 1 på Cisco Linksys Router ES4200 og tilslutter en pc med det.

Hvordan virker dette? (Mens vi tester må du IKKE tilslutte andre enheder, da jeg ellers ikke kan fejlfinde det korrekt)