Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
07. oktober 2014 - 22:43 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Gratis sikkerhedsprogrammer - supplerende eller gensidigt modarbejdende?

Hejsa,

Efter at jeg oprettede denne http://www.eksperten.dk/spm/997749 har jeg været inde og tjekke sikkerhedsprogrammerne/opsætningen på min Windows Vista maskine igen, og det ser lidt anderledes ud, end jeg skrev i ovennævnte tråd:

Windows Sikkerhedscenter viser, at på min maskine kører følgende:
a) Firewall: Windows Firewall er deaktiveret
b) Virusbeskyttelse: avast Antivirus
c) Beskyttelse mod spyware og anden skadelig software: Windows Defender og avast Antivirus

Nede i statuslinjen kan jeg se følgende køre:
1) avast (som Windows Sikkerhedscenter siger)
2) Ad-aware (som IKKE fremgår af Windows Sikkerhedscenter!!)
3) Sunbelt Personal Firewall (som IKKE fremgår af Windows Sikkerhedscenter!!)

Spørgsmål:
I) Kan det tænkes, at Windows Defender og avaste Antivirus modarbejder hinanden? (Punkt c ovenfor)
II) Hvorfor fremgår Ad-aware ikke af Windows Sikkerhedscenter?
III) Kan det tænkes, at Ad-aware modarbejder nogle af de andre sikkerhedsprogrammer?
IV) Har jeg gang i overkill, eller er det en god pakke, jeg (tilfældigt) har fået skruet sammen?

Ser frem til at høre jeres vurdering af ovenstående. På forhånd tak :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
08. oktober 2014 - 08:49 #1
1) Nej, da Windwos defender ikke er et antivirus program
2) Fordi det som sådan ikke har noget at gøre med virus / hacking beskyttelse at gøre, det bruges mere til at fjerne snavs som ekstra reklamer på hjemmesider osv osv
3) Nej, så længe du ikke har 2 antivirus programmer skulle der ikke være nogle problemer
4) Er ikke bekendt med Sunbelt firewall, ville nok personligt slette denne og bruge Windows Firewall, ellers ser det vældigt fornuftigt ud :)
Avatar billede claes57 Ekspert
08. oktober 2014 - 10:17 #2
Du skal lige huske, at når/hvis du skifter til win8 eller senere, så er Windows Security Essentials bygget ind i Windows Defender. Så til den tid vil avast-installation deaktivere defender. Ud fra det, så kan du lige så godt deaktivere defender nu.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2014 - 18:18 #3
"3) Sunbelt Personal Firewall (som IKKE fremgår af Windows Sikkerhedscenter!!)"

Lyder ikke godt.
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2014 - 18:25 #4
Måske en forklaring

"According to the vendor's site,Sunbelt Personal Firewall has been discontinued: "Hence, effective May 23, 2011, Sunbelt Personal Firewall will be discontinued and no longer available for purchase. Technical support for Sunbelt Personal Firewall will be provided until December 31, 2011."

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Sunbelt_Personal_Firewall
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2014 - 19:10 #5
Problemet er at gratis firewall ( og andre gratis programmer ) ikke bliver program opdateret.

"Kerio no longer maintains this software,"
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
12. oktober 2014 - 23:12 #6
Jeg vil gerne give points til #1, 2 og 4. Så skal i vist "Skriv et svar" - ikk'!?
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
12. oktober 2014 - 23:13 #7
#5 >> Det er ikke korrekt, at gratis programmer ikke bliver programopdateret. Avaste er gratis, og den bliver opgraderet jævnligt.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2014 - 04:29 #8
5# svaret er hovedsalig om firewall.Avast har jeg ikke nævnt.
Avatar billede sonalias Seniormester
13. oktober 2014 - 14:26 #9
"Svar" :) Håber du fik svar på dine spørgsmål... :)
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
15. oktober 2014 - 22:10 #10
Giver lige claes57 et par dage mere, inden jeg deler pointene.
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
19. oktober 2014 - 00:47 #11
Venter ikke længere på claes57. Lukker tråden nu med deling af points mellem sonalias og pixxel.