09. oktober 2014 - 12:29 Der er 4 kommentarer

dual boot windows xp og windows 7

jeg har en stationær pc der kører Windows 7 med en SSD harddisk og extra harddisk

jeg vil gerne have Windows xp til at køre i dual boot konfiguration på min stationære pc men er meget ked af at skulle starte med at installere xp først - jeg har en extra harddisk liggende med fungerende xp installeret kan jeg bare sætte den i og få dual boot til at virke
Avatar billede claes57 Ekspert
09. oktober 2014 - 13:32 #1
så skal du bruge en form for boot-loader. Win7 har en - men den er ikke brugervenlig. Se fx http://www.computershopper.com/software/howto/windows-7/how-to-set-up-a-windows-7-and-vista-dual-boot-system/(page)/8

Tag i stedet http://www.sysprobs.com/free-gui-boot-loader-editor-windows-7-forget-command-tool den er til at finde ud af.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2014 - 10:42 #2
Har denne Xp installation kørt på Win 7 maskinen før?

Hvis ikke er driver og konfiguration lavet til anden hardware, og denne Xp installation vil sikkert ikke komme til at fungere optimalt.
Hvilken Win 7 kører du med. I nogle versioner kan man installere Xp virtuelt på Win 7 installationen.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/install-and-use-windows-xp-mode-in-windows-7

PS support og opdateringer til XP er ophørt.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. oktober 2014 - 10:58 #3
det er bedre med en repareret xp fra en anden pc (nye drivere osv) end en nyinstallation, da man ikke kan få alle opdateringer mere. Dvs en nyinstallation er, som den er på cd - uden senere opdateringer.
Med virtuel pc er det det samme problem - ingen opdateringer - men man sparer dualboot.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2014 - 18:26 #4
#3 Ja kan man ikke hente samtlige opdateringer fra før 8 april 2014, så er jeg enig med dig at det er bedre at reparere med nye drivere hvis muligt.

#0 Er det pga noget software du har, at du skal bruge XP?
Hvisse programmer kan installeres i kompatibel mode til XP (SP3).
Det er dog desværre ikke altid man kan få et tilfredsstillende resultat på den måde.