Avatar billede Hax Nybegynder
09. oktober 2014 - 13:22 Der er 16 kommentarer

PC -> Waoo modem -> Router... alt er online men lokalt halter det

Jeg har et problem med at accesse devices lokalt.

Min PC er koblet direkte på et Waoo modem og har adgang til internettet.

Har koblet en router til Waoo modem alle devices både kablet og trådløs(tv/tablet/mobiler) der connecter til denne router har også adgang til internettet.

Visuelt:

[PC] --------- [modem]--------[router]------[devices]

Problem: Min PC kan ikke kommunikere med TV og Tablet via modem-->router

Benytter LAN porte i router (ingen WAN)

Kan det være et subnet problem? Er ikke helt hjemme hvad alt det her angår. Hjælp! :)
Avatar billede MADOlsen Forsker
09. oktober 2014 - 14:23 #1
Hvad er grunden til, at du PC'en er forbundet direkte til modemet, i stedet for til routeren?

Altså:
[modem]--------[router]------[andre devices]
                                  |
                              [PC]
Avatar billede Hax Nybegynder
09. oktober 2014 - 14:28 #2
Well, er fordi boxen er i samme rum som PC, har ført kabler på loftet og hængt router i stuen, ført kabel videre til tv derfra.

Er ikke fan af trådløst så det er forbeholdt tablet/mobil.
Avatar billede sonalias Seniormester
09. oktober 2014 - 14:50 #3
Ja det kan skyldes subnet. Du skal så vidt muligt kun køre DHCP på den ene af enhederne og så sikre at de er tildelt en IP udenfor DHCP rangen. Et eksempel kan være:
Giv modem 192.168.1.1 slå DHCP fra
Giv Router 192.168.1.2 slå DHCP til at gå fra 192.168.1.3-192.168.1.100
Så skulle din comptuer, og alle de andre enheder, gerne få en IP adressen i rangen og være i stand til at kommunikere
Avatar billede Hax Nybegynder
09. oktober 2014 - 14:58 #4
Hej sonalias

Problemet er lidt at mit modem er fra Waoo, kan ikke accesse det og ændre i indstillinger. Ved ikke engang hvor jeg kan se modemets subnet om muligt.

jeg har som udgangspunkt slået DHCP fra på routeren og givet den 192.168.0.3 (i et forsøg på ikke at ramme det mit modem har)

Kan ikke helt gøre det du foreslår. Men du må meget gerne foreslå en ny løsningsmodel. :)
Avatar billede sonalias Seniormester
09. oktober 2014 - 15:15 #5
Du kan se dit modems ip adresse ved at gå i cmd og skrive "ipconfig /all" Den der hedder gateway er dit modem. Nu er det så vigtigt at din router og dit modem har samme subnet (192.168.x). Altså at de begge kører i enten 0 eller 1 eller whatever.
Avatar billede Hax Nybegynder
09. oktober 2014 - 15:20 #6
Eneste jeg kan finde der matcher er:

Default Gateway . . . . . . . . . : 10.45.16.1 <---

Copy/paste:

C:\Users\Haxzploid>ipconfig /all

Windows IP Configuration

  Host Name . . . . . . . . . . . . : Haxzploid-PC
  Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
  Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
  WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
  DNS Suffix Search List. . . . . . : emvod.dk

Ethernet adapter Local Area Connection:

  Connection-specific DNS Suffix  . : emvod.dk
  Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
  Physical Address. . . . . . . . . : 1C-6F-65-A2-64-57
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::acc3:be3a:95cc:6695%11(Preferred)
  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.45.21.156(Preferred)
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.248.0
  Lease Obtained. . . . . . . . . . : 9. oktober 2014 12:51:00
  Lease Expires . . . . . . . . . . : 10. oktober 2014 12:51:00
  Default Gateway . . . . . . . . . : 10.45.16.1
  DHCP Server . . . . . . . . . . . : 89.249.14.162
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 219967333
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-19-09-C1-6F-1C-6F-65-A2-64-57

  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 88.83.68.10
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter isatap.emvod.dk:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . : emvod.dk
  Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fd:2cfe:f22a:dae3:6fdf(Pref
erred)
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::2cfe:f22a:dae3:6fdf%10(Preferred)
  Default Gateway . . . . . . . . . : ::
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

C:\Users\Haxzploid>
Avatar billede sonalias Seniormester
09. oktober 2014 - 15:28 #7
Hmn, du får din ip-adresse udefra? Altså ikke engang fra dit eget netværk??? (DHCP Server : 89.249.14.162) Må nok melde blankt her da dit modem ikke engang har samme subnet. Hvilken IP får dine andre computere der er koblet på igennem routeren ?
Avatar billede Hax Nybegynder
09. oktober 2014 - 15:50 #8
Hej igen, skriver fra bærbar kablet direkte i router.

copy/paste (kan være det giver en ide om hvad kan være galt)

C:\Users\tine>ipconfig /all

Windows IP-konfiguration

  Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Tinepc
  Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
  Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : emvod.dk

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : emvod.dk
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce 10/100/1000 Mbps
Networking Controller
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-1F-16-79-A0-63
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::8448:b765:a518:569f%11(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 10.45.18.213(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.248.0
  Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 9. oktober 2014 15:42:51
  Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 10. oktober 2014 15:46:10
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 10.45.16.1
  DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 89.249.14.162
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 184557334
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-11-70-EF-18-00-24-2C-29-EE-28

  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 88.83.68.10
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 6:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : emvod.dk
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP-netværkskort
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 7:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : 6TO4 Adapter
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 12:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interf
ace
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fd:18e4:18c7:f5d2:ed2a(Fore
trukken)
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::18e4:18c7:f5d2:ed2a%12(Foretrukken)

  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : ::
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

C:\Users\tine>
Avatar billede Hax Nybegynder
09. oktober 2014 - 15:53 #9
Hvis jeg går ind på minip.dk på dem der er koblet op via router bærbar/tablet så viser den en ip: 37.28.144.45
Avatar billede Hax Nybegynder
09. oktober 2014 - 16:17 #10
Ingen takers? :)

Det haster ikke. Vil bare have det til at virke en gang i fremtiden.
Avatar billede sonalias Seniormester
09. oktober 2014 - 16:23 #11
Altså jeg kan sige så meget at de har forskellige subnets og derfor ikke virker, havde du tidligere DHCP slået til på din router? Hvis du havde skal du sørge for at få en ny IP på alle dine enheder så de får samme subnet, det kan evt gøres ved at give dem en fast ip adresse og så ændre tilbage til automatisk ip. Alternativt er du nok nødt til at nulstille dit modem
Avatar billede Hax Nybegynder
09. oktober 2014 - 16:46 #12
Ja jeg havde tidligere DHCP slået til. Ændrede det i dag i et forsøg på at få det til at virke.

Når du siger nultstille modem, mener du så router? Fordi jeg har først lige taget modemet i brug denne uge, ved ikke hvor meget en nulstilling ville gøre.

Jeg vil give dem en fast IP og ændre til automatisk. Tak for dine bud. Jeg melder tilbage senere.
Avatar billede Hax Nybegynder
09. oktober 2014 - 16:58 #13
Har lige forsøgt med fast ip og så ændre til automatisk. De obtainede de samme ip's igen.

Hmm kunne man ikke alternativt ændre subnet på router så den matcher modemets? Er ikke helt sikker på jeg ved hvad jeg taler om, men det lader til at mit modem ikke bruger en "standard" subnet ting?

Hvis jeg skulle ændre subnet på min router, hvilken skulle det så være? Eller giver det slet ingen mening?
Avatar billede sonalias Seniormester
10. oktober 2014 - 10:03 #14
Kan du godt prøve, evt hvis du kan sætte din router til automatisk at få IP Adresse kunne det være fint.
Avatar billede Hax Nybegynder
01. maj 2016 - 10:20 #15
Jeg glemte helt i sin tid lige at skrive at jeg senere fandt en løsning. Jeg havde connected min switch/router til den digitale tv udgang på den boks der følger med installationen hos min udbyder. Dette gav mig internet, men meget ustabilt.... Dette gjorde også at denne måde at koble det op på, connectede med 100 brugere.. Ved ikke helt hvordan, men jeg blev lukket ned fra udbyders side, og fandt på den måde frem til problemet :)
Avatar billede Boris Sudar Praktikant
07. januar 2019 - 10:26 #16
Problemet er: Waoo/eniig sætter LAN port 2-3 og 4 Som standard til at kobles på deres TV net. LAN port 1, er konfiguret til at modtage samme ip fra samme subnet.

Så det vil sige, brug port 1.. eller smid en switch på port 1 for at dele nettet.