Avatar billede DitteSJ Nybegynder
09. oktober 2014 - 14:11 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laves opløsning på 1000 dpi? - alt jeg har prøvet går til 300 dpi

Hej Eksperten.dk

Jeg har lavet en figur der skal gemmes som et billede og sendes til et tidsskrift. Tidsskriftet kræver at opløsningen på billedet minimum er 1000 dpi.
Jeg har forsøgt at ændre opløsningen på biledet når jeg gemmer det fra power point, paint og SPSS (statistik program) men her er max opløsningen 300 dpi.

Kender I til et program (meget gerne gratis) der kan gemme min figur/mit billede i en opløsning på 1000 dpi?

Mange hilsner
Ditte
Avatar billede sonalias Seniormester
09. oktober 2014 - 14:41 #1
Hvilken type fil er der tale om ? Siden du kan åbne den i alt fra paint til SPSS?
Avatar billede Slater Ekspert
09. oktober 2014 - 14:45 #2
Det lyder mærkeligt - men det tror jeg ikke du skal gå op i. Hvis de virkelig kræver det, så ved de ikke hvad de snakker om.

DPI er en print-ting. Det giver først mening når et billede skal printes ud. Opløsning på en skærm måles i almindelig pixel-opløsning, f.eks. 2048x1536 og lignende. Der er ingen "dots" på en skærm. PPI, eller pixels per inch, forveksles nogle gange med det, men er stadig komplet irrelevant for et billedes kvalitet.

At printe samme billede i 72 dpi eller 1000 dpi giver præcis samme billede, for det er stadig samme opløsning kildemateriale. Det eneste du gør er at strække det ud på skærmen.

Hvad der vil give mening, er hvis de kræver en minimumsopløsning af det digitale billede.
Avatar billede sonalias Seniormester
09. oktober 2014 - 14:54 #3
Hvilket er det de gør da OP skriver det er til et tidsskrift :)
Avatar billede Slater Ekspert
09. oktober 2014 - 14:57 #4
Nej, det er ikke det de gør. DPI er ikke det samme som opløsning.

DPI bruges først i det øjeblik de printer det ud. Det giver ingen mening at forlange et digitalt billede med en bestemt DPI.
Avatar billede DitteSJ Nybegynder
09. oktober 2014 - 16:41 #5
Sonalias: Jeg kan gemme min figur (lavet i powerpoint) i alle mulige slags filer. Når alt er på plads skal den sendes som TIFF.

Sonalias og viperine: Der er nok lidt begrebs forvirring fra min side, men tidskriftet vil have et billede i en opløsning der gør at de kan trykke billedet i minimum 1000 dpi - håber det giver bedre mening end min første beskrivelse.

Jeg har nu selv fået en ide: SPSS laver en figur/et plot af mine data -> Jeg gemmer dette som et billede i et word dokument -> Åbner billedet i powerpoint -> tilfører noget forklarende tekst -> gemmer billedet som TIFF fil -> Åbner billedet i Corel Paintshop (som vi har på mit arbejde) -> her giver jeg billedet en højere "opløsning" og så kan jeg sende dette til tidsskriftet.

Tror i at det vil lykkes?
Avatar billede Slater Ekspert
09. oktober 2014 - 16:48 #6
At øge opløsningen på billedet i et program gør det heller ikke til bedre kvalitet. Enten er det godt nok som det er, eller også er der sådan set ikke noget at gøre - med mindre du kan skaffe et i højere opløsning fra kameraet eller lignende.
Avatar billede DitteSJ Nybegynder
09. oktober 2014 - 18:03 #7
Viperine: Det giver god mening det du skriver.. Jeg syntes nu også det er underligt at de vil have billedet i en opløsning så det kan printes i 1000 dpi (eller hvordan man siger det :)) for jeg læser alle steder at 300 dpi er godt nok. Jeg vil ikke gå så meget op i det. Så længe der står 1000 dpi når tidsskriftet filen så er jeg glad :)

Tak for jeres tilbagemeldinger på min post.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
09. oktober 2014 - 18:11 #8
Det er relevant at regne i dpi, hvis figuren er en stregtegning uden gråtoner og gemt som tiff bitmap. Printeren udskriver dette format som dots - prik for prik.
Er printerens opløsning 1200 dpi, bør bitmap tegninger være i ca. samme opløsning.
Farvebilleder og gråtonebilleder er pixelbaserede, og her bruger printeren sine dots til at udskrive de runde rasterpunkter - mange dots pr. rasterpunkt.
Til fotografier i et tidsskrift vil man typisk forlange 300 ppi, pixel per inch
Er figuren en sort stregtegning?
Avatar billede sonalias Seniormester
10. oktober 2014 - 08:57 #9
#8 Hun nævnte at det er en graf så det er sandsynligt at antage at ja det er en stregtegning :)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. oktober 2014 - 09:10 #10
Det optimale format til en tegning er vektorgrafik. Det er gemt som kurver og kan skaleres ubegrænset. Zoom ind på eksemplerne:
http://finnrasmus.dk/pixel og dots.pdf
Send evt. figuren til fr@finnrasmus.dk - så konverterer jeg filen til vektorgrafik.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. oktober 2014 - 09:15 #11
Avatar billede DitteSJ Nybegynder
10. oktober 2014 - 09:59 #12
FinnRasmussen: Ja, min figur er en stregtegning. Tak for dit svar og for dit tilbud om at konvertere min fil til vektor grafik. Hvis den bliver konverteret, er den da stadig en TIFF fil?
Min første prioritet er at møde tidsskriftets krav (dvs. at min figur er 1000 dpi og er en TIFF fil)og anden prioriteten er hvad der rent faktisk giver det flotteste billede på print :)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. oktober 2014 - 10:18 #13
Når tiff filen konverteres til vektorgrafik, bliver formatet enten pdf eller eps. Trykkeriet foretrækker disse formater, men da de færreste private har software til vektorgrafik, beder man om det næstbedste: bitmap i høj opløsning.
Efter konvertering til vektorgrafik kan filen igen konverteres til tiff i 1200 dpi.
Hvis du sender begge muligheder til trykkeriet, vælger de at bruge vektorformatet.
Avatar billede DitteSJ Nybegynder
10. oktober 2014 - 12:52 #14
FinnRasmussen: Hvis jeg også har sat tekst ind i figuren (i powerpoint), kan figuren så stadig omdannes til vektorgrafik?
Avatar billede DitteSJ Nybegynder
10. oktober 2014 - 12:54 #15
Og bliver stregtegning + tekst lavet om til vektorgrafik uden at billedet ændrer størrelse (fx 19 cm bredt x 12 cm højt)?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. oktober 2014 - 15:07 #16
Tekst bliver også vektoriseret. Hvis det ser for underligt ud, erstatter jeg det med ny skrift.
Størrelsen kan laves efter ønske, men er uden betydning i vektorgrafik. Den gemmes som kurver og kan skaleres ubegrænset. Firmalogoer er i dette format. Så har annoncebureauerne kun et eksemplar af filen, som kan bruges til en énspaltet annonce såvel som til en plakat.
Avatar billede DitteSJ Nybegynder
10. oktober 2014 - 15:13 #17
Det lyder rigtig godt. Hvis teksten som jeg har sat ind ser underlig ud efter vektorisering, vil den tekst du sætter ind så se normal ud efter vektorisering. Altså således at det endelige resultat bliver en figur (billede og tekst)der er vektoriseret og derfor kan skaleres op og ned lige så tosset som mand har lyst til?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. oktober 2014 - 17:58 #18
Når det er en billedfil, der vektoriseres, er skriften ikke skarp. Den er allerede blevet sløret i kanten, når skriften gemmes som et billede. Små bogstaver er ikke nemme at rette op, hvis kurverne slår nogle underlige sving.
Streger og andre elementer kan rettes i Adobe Illustrator efter vektorisering ved at trække i nogle retningspunkter, som vises i programmet.
Skrift sat ind efter vektorisering bliver en del af filen, så den kan skaleres uendeligt.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. oktober 2014 - 18:12 #19
Avatar billede DitteSJ Nybegynder
12. oktober 2014 - 08:51 #20
Hej Finn. Jeg prøver nu at lave mine figurer i corel paintshop. Hvis ikke det lykkes, vil jeg meget gerne tage imod dit tilbud om, at du vektoriserer figurerne for mig, hvis jeg sender dem via mail.

Jeg vil gerne give dig point for din hjælp, hvordan gør jeg det?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
12. oktober 2014 - 10:10 #21
Jeg behøver ikke point, det lokale supermarked vil ikke tage dem som betaling.
Når der engang er fundet en løsning, lægger du selv et svar, som du derefter accepterer. Så lukkes spørgsmålet, og du gemmer dine point til en anden god gang.
Avatar billede DitteSJ Nybegynder
24. oktober 2014 - 12:56 #22
Jeg har brugt Corel PaitnShop Pro X4 som var tilgængeligt via mit arbejde. Her kunne figurerne gemmes i både TIF og EPS format.