Avatar billede tobi17 Nybegynder
11. oktober 2014 - 10:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

adresser på flere tabeller?

Hej jeg er ved at lave en opgave hvor jeg har adresser på flere tabeller og er i tvivl om jeg bryder "good practice". Jeg har forsøgt google uden held.

Eksempel:
Tabellen Kunder
Kunde adresser, postnr

Tabellen Medarbejder
Medarbejder adresser, postnr

Tabellen Leverandør
Leverandør adresser, postnr
(Bynavn har jeg i tabellen postnr)

Vil dette være i orden eller burde jeg lave en "Adresser tabel"
med et AdresseID som peger på tabellerne?

Hvis jeg lavede en adresse tabel, skal den så indeholde mulighed for taste leverandørnavn, Medarbejder fornavn+efternavn, Kunde navn. Ellers kan det jo være svært at finde ud hvilken adresseID der høre til hvor? håber i forstår, på forhånd tak
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. oktober 2014 - 10:58 #1
Vi er jo inde på et stort område omkring design ... men start med at spørge dig selv om du nogensinde vil bruge de 3 slags adresser sammen. Hvis ikke, kan det give ok mening at have dem hver for sig.

Men skal du udsende indbydelser til kunder, medarbejdere og leverandører til en fælles julefrokost (eller noget vigtigere), og skal du måske overveje noget andet.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. oktober 2014 - 19:19 #2
Jeg haelder nok mest til bare at have adresselinie1, adresselinie2 og postnr i hver af de 3 tabeller. Fordi jer har svaert ved at se hvad du opnaar ved en separat adresse tabel.

Hvis du laver an adresse tabel med adresseid, adresselinie1, adresselinie2 og postnr - og erstatter adresselinie1, adresselinie2 og postnr i hver af de 3 tabeller med et enkelt felt adresseid, saa kan du:
- nemt finde adressen for en enkelt X af en given type
- nemt joine for alle af en given type

Det er lidt mere tricky at finde type udfra adressen. Men jeg tvivler paa at det er noget man har brug for. Jeg kan ikke lige se hvornaar man kender adressen men ikke ved om det er en kunde, medarbejder eller leverandoer.

Hvis du insisterer saa kan du tilfoeje ydeligere et felt med type. Men det bratgter jeg altsaa som unoedvendigt.
Avatar billede tobi17 Nybegynder
18. oktober 2014 - 20:41 #3
tak for svarene, jeg redigerede i nogle tabeller og fjernede en tabel der havde en adresse og slap med for mange gentagelser