Avatar billede Nesta Juniormester
12. oktober 2014 - 11:01 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Skærm går i sort

https://www.youtube.com/watch?v=FLuxrN88CtI&feature=youtu.be

Min Samsung Syncmaster 2233RZ går pludselig i sort, efter jeg kom hjem fra arbejde forleden. Displayet er fortsat tændt, men skærmen går i sort. Hvis jeg slukker og tænder skærmen, kan den være tændt i 2 sekunder, inden den igen går i sort.

Jeg kan ikke forestille mig, at det har noget med drivere at gøre. Jeg har sat en gammel skærm til via DVI-stikket, og her er der ingen problemer. Jeg har prøvet begge udgange på grafikkortet, men samme svar.

Hvad kan det skyldes?
12. oktober 2014 - 12:11 #1
SKÆRMEN er defekt :-(
Typisk i det såkaldte "BackLight" ...
Kan du SVAGT se et billed når den er i 'sort' ?
Avatar billede Nesta Juniormester
12. oktober 2014 - 12:35 #2
Nej, den er helt sort, som når den er slukket.

Når den er tændt i de 2 sekunder, det kan lade sig gøre, er den en anelse mørkere end normalt.
Avatar billede Nesta Juniormester
12. oktober 2014 - 13:13 #3
Nu har jeg prøvet på en anden PC med Windows XP. Under opstart kommer billedet, hvorefter det atter går ud, men undervejs under load af Windows kan jeg se, at den blinker lidt og i få sekunder også får forbindelse, inden den igen går i sort.
12. oktober 2014 - 14:57 #4
... og hvis du eksempelvis starter op i BIOS (altså HELT UDENOM evt. styresystem) så gør den vel det samme ?
12. oktober 2014 - 14:58 #5
SKÆRMEN er defekt :-(
Typisk i det såkaldte "BackLight" ...
Avatar billede Nesta Juniormester
12. oktober 2014 - 15:14 #6
Okay, det var træls.

Ved du, hvad det kan skyldes? Jeg slukkede PC'en og skærmen på normal vis aftenen forinden.
12. oktober 2014 - 17:39 #7
... ingen idé i den retning  :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2014 - 17:09 #8
Inden du skrotter den helt, havde det måske været en ide at tjekke den for dårlige forbindelser inde i kabinettet.

Ved fejl i backlight skal man stadig kunne se billede på skærmen hvis man lyser på den med en lommelygte som her.
http://i.i.cbsi.com/cnwk.1d/i/tim/2011/08/19/display.jpg

Derfor tror jeg nu mere på det er en fejl ved strømforsyningen, som kan være en kold lodning eller bare dårlig forbindelse.
Avatar billede Nesta Juniormester
13. oktober 2014 - 18:35 #9
Når jeg lyser på skærmen med en lommelygte, kan jeg rigtig nok se billedet på skærmen. Det var jeg ikke klar over.
Avatar billede Nesta Juniormester
13. oktober 2014 - 19:37 #10
http://imageshack.dk/viewimage.php?file=http://imageshack.dk/?img=201413221833.JPG

Her kan I se det. Det er et vindue på skærmen, der er taget billede af. Det er ikke helt så tydeligt, men det er der.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. oktober 2014 - 21:59 #11
Nå ok. Så er det backlight der er gået.
Problemet kan være selve pæren der skal belyse skærmen, men kan også være et problem med den strømforsyning der sidder bag på skærmen der forsyner pæren. Der sidder nemlig en en inverter som der kan have dårlige komponenter i som på skærmen her:
http://www.youtube.com/watch?v=Ul5LhuCT1y8
Avatar billede Nesta Juniormester
14. oktober 2014 - 17:23 #12
Tak for link.

Nu plejer jeg selv samle PC'ere, men det der er nok en anelse for teknisk til, at jeg tør pille ved det. Dog fedt det sandsynligvis kan lade sig gøre.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2014 - 17:42 #13
Velbekomme :-)
Avatar billede Nesta Juniormester
15. oktober 2014 - 16:09 #14
Er det noget, du tør rode med eller har kendskab til?

Går den i stykker, så er det bare ærgerligt. Men kunne være sjovere at få en til at kigge på den end bare smide den ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2014 - 22:49 #15
Nej jeg har ikke prøvet at rode med det. Har skiftet et helt panel en gang på en bærbar.
Avatar billede Nesta Juniormester
11. november 2014 - 17:42 #16
-