Avatar billede Wowjoe Nybegynder
14. oktober 2014 - 11:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med nye ram.

Jeg har nu skiftet ram i min pc. Der sidder i forvejen 2 stk 2gb, og jeg installerede yderligere 2 stk 2gb, så jeg i alt får 8 gb. Og det er de samme ram jeg installere med samme part nummer.

Mit bundkort ASUS P5Q SE/R skulle kunne understøtte op til 16gb mener jeg.

Efter jeg satte de nye ram i, ville den ikke starte op men kom i stedet med disse skæm billeder. (beklager den ringe kvalitet)https://www.dropbox.com/s/58iw4bijltyyuox/2014-10-13%2020.50.38.jpg?dl=0 og https://www.dropbox.com/s/g6eok9hjxq2y8b0/2014-10-13%2020.56.25.jpg?dl=0

Hvis jeg piller de gamle ram ud og sætter de nye i, starter den fint op. Men det fungere ikke med alle 4 blokke.

Hvad er der galt?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2014 - 17:49 #1
Hej og velkommen til.
Hvis du højre klikker på computer og vælger egenskaber, hvilket system kører computeren så?
Er det 32 eller 64 bit system.
Er det 32 bit du kører, understøtter styresystemet ikke mere end 4Gb ram.
Avatar billede Wowjoe Nybegynder
14. oktober 2014 - 18:19 #2
64 bit 😊😃
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2014 - 19:18 #3
Så har du et system der bør kunne håndtere dem.

Kunne dog ikke se hvilken version du kører. Det blev noget være volapyk.

Har du prøvet at nulstille bios ved at fjerne batteriet på bundkortet i 15 min, og så lade den genfinde alt hardwaren?
Husk at tage strøm fra når du piller inde i computeren, og tryk lige på startknappen så bundkortet aflades inden du stikker hænderne derind.
Avatar billede Wowjoe Nybegynder
14. oktober 2014 - 19:22 #4
Nej jeg har ikke prøvet at fjerne batteriet.

Er der ikke en hage ved at den skal genfinde alt hardwaren?
Avatar billede Wowjoe Nybegynder
14. oktober 2014 - 19:45 #5
Nu har jeg fundet ud af at den kan se alle ram 8gb. Men jeg har også fundet ud af at den gerne vil starte op med 3 ram blokke. Men stadig ikke alle 4.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2014 - 19:52 #6
Nej det er der ikke.

Den kører jo alligevel en power on self test (POST) hvor den normalt tjekker om hardwaren er til stede. Så det er der normalt ikke nogle problemer i.
Men om det kan løse problemet for dig kan jeg ikke love. Det er jo sådan at man ikke kan gennemskue hvad der sker når man tilføjer mere hardware. Nogle gange kan det bare ikke køre sammen selvom det burde kunne. I nogle tilfælde kan problemet løses ved at opdatere på bios. Men det er absolut det sidste man bør gøre, da man kan miste forbindelsen på bundkortet hvis det går galt undervejs, eller hvis man flasher en forkert bios på.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2014 - 20:04 #7
Prøv at gå i kør og skriv msconfig. tryk på boot fanen og vælg avancerede indstillinger. Er der herinde indskevet et maks for ram mængde?
Er den tjekket af, så fjern tjek tegnet.
Avatar billede Wowjoe Nybegynder
15. oktober 2014 - 09:14 #8
Det prøver jeg lige når jeg kommer hjem i eftermidag. Er der andre ting jeg kan prøve?

Jeg undre mig over at den spørger efter den originale windows cd, og jeg skal "reparere"??
Avatar billede Wowjoe Nybegynder
15. oktober 2014 - 16:39 #9
Der var ikke tjekket af i maks for ram mængde..
Avatar billede Wowjoe Nybegynder
16. oktober 2014 - 14:31 #10
Er der noget andet jeg kan prøve?
Avatar billede Wowjoe Nybegynder
20. oktober 2014 - 18:41 #11
Lukker her..