Avatar billede logy Nybegynder
15. oktober 2014 - 13:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke åbne Sidebar.exe og Skrivebordsgadgets i Win 7

Jeg har normalt altid kunne anvende gadgets efter behag på skrivebordet, men pludselig bliver jeg mødt med oplysningen om at "skrivebordsgadgets administreres af systemadministratoren"
Det samme gælder ved forsøg på at åbne sidebar.exe direkte.
Jeg er selv logget på som administrator, men har ingen ide om, hvordan og hvorfor denne administrationsrettighed pludselig er ændret.
I Windows-hjælp angives at administrator kan have ændret ved indstillingerne i Gruppepolitik, og at dette kan ændres igen.
Hvor og hvordan finder jeg ind til "Gruppepolitik", hvor jeg åbenbart skulle kunne bringe alm. adgang til gadgets igen.
Har forsøgt med Systemgendannelse, men uanset hvilket genoprettelsespunkt jeg vælger ender det med, at gendannelsen ikke bliver gennemført, fordi "genoprettelsespunkterne" er beskadiget" Registreringsdatabasen bliver genoprettet, men der ændres i ø. ikke ved filer og programmer.
Håber at nogen har løsningen.
Avatar billede logy Nybegynder
26. oktober 2014 - 10:48 #1
Ingen har meldt sig på banen med forslag til løsning.
Har nu selv fundet løsningen og har mine gadgets tilbage på skrivebordet igen.
Løsningen er ret besværlig, men jeg oplyser den gerne, hvis det skulle være et ønske fra nogen.
Åbenbart er det ikke et problem, som mange er stødt på
Avatar billede Sven4711 Nybegynder
04. november 2014 - 23:52 #2
Jeg er løbet ind i nøjagtigt samme problem og kan heller ikke finde ud af det.
Jeg mener at at der var en meddelelse - måske fra MS Essentials der foreslog at slå gadgets fra for at øge sikkerheden.

Er der ikke et klogt hoved der kan give en løsning??
Avatar billede logy Nybegynder
15. december 2014 - 21:05 #3
Hej Svend.
Jeg kan fortælle dig, hvordan jeg løste problemet,  men det er ikke sikkert at årsagen til problemet var/er det samme. Her kommer årsag og løsning på min pc.
Jeg fandt ud af, at de så eftertragtede gadgets var forsvundet efter at jeg havde installeret programmet Crypto-Prevent fra KFA cd nr 15/2014
Jeg fandt også ud af, at jeg faktisk selv havde forårsaget miseren, ved at være lidt for hurtig og uopmærksom under installationen af dette program.
På et tidspunkt under inst. Bliver  der nemlig spurgt om man vil fravælge gadgets til Win. Det havde jeg tjekket ja til - og så var skaden sket.

Løsning: afinstallering af Crypto-Prevent - genstart. Nyinstallation af samme program, men dennegang uden at fravælge gadgets - og vupti alle de kære gadgets var retur.
At jeg så var blevet sår sur på det elendige program, at jeg straks afinstallerede det igen er en anden sag.
Men mine Gadgets har jeg stadig i bedste velgående.
Det er jo ikke sikkert du har inst. Det nævnte program, men der kan sagtens være et andet program du måske har hentet, som opfører sig lige så snedigt.
Måske kan du bruge det til noget.
God jul
Avatar billede Sven4711 Nybegynder
15. december 2014 - 22:36 #4
Mange tak for dit forslag. Jeg havde Crypto-Prevent installeret. Jeg har afinstalleret det og sagt ja til at geninføre gadgets, men desværre løste det ikke problemet, så der må være en til som holder de gadgets "afspærret".
Jeg har måske en mistanke til "TuneUp Utilities" der på et tidspunkt måske på et tidspunkt har fjernet dem??

Men mange tak for forslaget og de bedste ønsker om en god Jul :)
Avatar billede Sven4711 Nybegynder
15. december 2014 - 22:41 #5
hej logy,
jeg vil meget gerne have beskrivelsen af din løsning. Undskyld min sene reaktion, men jeg har ikke set dit svar før nu.
God Jul
Avatar billede logy Nybegynder
16. december 2014 - 16:15 #6
Hej Svend
Jeg kan måske tilføje, at jeg aldrig afinstallerer via Kontrolpanel, altså Windows eget program. Har den erfaring, at den ofte efterlader småstumper af programmet alligevel.
Har i lang tid brugt "Wise Program Uninstaller". Den plejer at få alt med.
Men i den specielle situation kan jeg huske, at jeg efter afinstall gennemsøgte harddiskene på kryds og tværs, for at være sikker på, at Crypto-Prevent var helt væk.
Jeg fandt faktisk nogle enkelte mapper, men de var alle tomme.
Men bortset fra at bruge Wise... til afinstallationen, som den altså gjorde godt, så gjorde jeg kun det helt sædvanlige som man gør i af- og installations situationer, lige med et særligt øje for når det snedige spørgsmål om Win Gadgets dukkede op, og ikke dumme mig en gang mere.