Avatar billede swaco Seniormester
15. oktober 2014 - 16:54 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Spore afsendelse af besked

Hej

fra en pc med Windows XP

når man modtager en mail fra en butik feks.

så i mailen er der et link man kan trykke ja eller nej på

kan man på nogen måder se hvornår, og hvad der er trykket på, det ene eller det andet, eller måske slet ikke på nogen af delene,

idet man jo ikke får nogen kvitering eller mail hvis man bruger linket

på forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2014 - 20:39 #1
typisk, så bruger man billeder i mails. Og hvis billedet ligger med en linkadresse indbygget på serveren, så kan afsender se, hvad der er klikket på.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2014 - 20:41 #2
Det er ligesom at klikke på 'opret' her - men hvor javascript void(0) så sender din brugerid med.
Avatar billede swaco Seniormester
15. oktober 2014 - 20:57 #3
Ja ok men kan jeg se på nogen måder hvad der er sket på min pc
findes der en form for logfil eller andet
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2014 - 21:07 #4
nej - når du klikker på en fil, der ligger på internettet, så kan ejer at den pågældende fil se det - men ellers er der ikke andre spor. Tidligere var der fx mulighed for at billedfiler kunne indeholde vira, det er så stoppet - så i dag sker der intet udover, at din adresse/ip/link i mail bliver registreret som klikker.
Avatar billede swaco Seniormester
16. oktober 2014 - 08:00 #5
så vil ejeren af den pågældene fil også kunne dokumenter hvornår en anden har klikket på hans fil eller hvad
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2014 - 08:39 #6
Ja. Det er bla derfor mange sætter logo og lidt smågrafik i firmamails. Statistik over hvor mange gange logo hentes viser om antallet af læsere af mail (sammenlignet med det udsendte antal, så ved de hvor mange, der bare spam-markerer deres mail).
Jeg har selv en signatur-grafik i min mail. Så har jeg antallet på sendte mails - jeg sender så lidt, så data er kun for sjov.
Avatar billede swaco Seniormester
16. oktober 2014 - 08:57 #7
claes 57 vil det sige at jeg kan bede om dokumentation for at jeg feks. har trykket ja til en handel eller ligende
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2014 - 10:07 #8
Nej. Det er firmaers interne besøgs/brugsstatistik, og den kan du ikke få data fra.
Avatar billede swaco Seniormester
16. oktober 2014 - 15:57 #9
nå så forstår jeg ikke hvordan vil et firma så dokumenter at jeg at trykket på ja elle nej til et køb
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2014 - 16:15 #10
Ved klik på ja vil kode sende dig til acceptside og videre. Du kan ikke komme derind på andre måder. Så sitet ved, at du har klikket.
Men samtidig logges ip-adresse og en del data om hvor længe du var på siden, om du har klikket på noget osv - det er til ren statistik og optimering af besøgsoplevelsen. Og det er det, jeg har talt om i tidligere indlæg.
Avatar billede swaco Seniormester
16. oktober 2014 - 16:27 #11
ok så kan jeg bede dem om dokumentation for at der er klikket ,både med dato og ip adr.
tak send svar og der er point
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2014 - 16:40 #12
Nej - du læser ikke det, jeg skriver.
De bruger ikke tid på at finde disse data frem til kunder.

Hvis du har klikket ja et sted, så er du sendt videre til en kvitteringsside, og der kan du kun komme ved at klikke ja. Og hvis der er indgået en handel, så har der været en kvitteringsside. Det er rigeligt i deres system.

Du kan ikke få yderligere dokumentation med mindre du lægger sag an, og tvinger dem via et dyrt søgsmål at bruge tid på at pinpointe dine klik/besøg på deres site.
Avatar billede swaco Seniormester
16. oktober 2014 - 16:50 #13
ok det er mig der ikke fatter sagen så

men det må stå fpr deres regning da jeg vil bede om dukomentation for at jeg har klikket ja på deres side send svar og der er luikket
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2014 - 17:36 #14
bare luk selv.
Avatar billede swaco Seniormester
16. oktober 2014 - 17:59 #15
lukket