Avatar billede madseksperten Nybegynder
16. oktober 2014 - 09:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

fraflytning af lejlighed

Hejsa

Jeg står og skal fraflytte min lejlighed i november måned. Jeg overvjede at melde mig ind i LLO, men så lige deres anmeldelser, som ikke virker særlig lovende:

https://www.trustpilot.dk/review/www.llo.dk

Jeg har 15.000 kr i depositium hos min udlejer. I min kontrakt står der under $11 at min fraflytning vil koste 36.000 kr. Er dette lovligt at skrive det? Jeg har boet i lejligheden i 2 år, og den står som ny. Der er ikke engang huller i væggene. Naturligvis skal der males og lakeres gulve, men kan ikke se hvordan det skal koste 36.000 kr?

Er det imod lejeloven at skrive at man selv sørger for at istandsætte i samme stand eller bedre, som da jeg flyttede ind?

Mvh Mads
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2014 - 09:51 #1
hvad med at kontakte retshjælpen i dit område. Der er ikke mange jurister herinde.
Avatar billede Antlars Novice
16. oktober 2014 - 10:36 #2
I og med at det er skrevet i din lejekontrakt (pris for fraflytning), så har du jo selv på et tidspunkt underskrevet og godtaget dette. -Har der været syn og skøn på lejligheden?
Avatar billede madseksperten Nybegynder
16. oktober 2014 - 10:50 #3
Men de kan vel ikke lave en forhåndsgodkendelse på 36.000 kr? Der er syn og skøn d.12 november
Avatar billede madseksperten Nybegynder
16. oktober 2014 - 10:51 #4
Tænker ikke lejeloven tillader dette? Ville vel være det samme hvis man underskriver en kontrakt under $11, hvor der står det vil koste 100.000 kr at fraflytte, selvom man kun havde 10.000 kr i depositium. I paragraffen kan udlejer skrive tilføjelser, men derfor kan det vel stadigvæk være i strid med lejeloven?
Avatar billede Antlars Novice
16. oktober 2014 - 11:15 #5
Den endelige pris vil komme efter syn og skøn.
Avatar billede finb Ekspert
16. oktober 2014 - 13:19 #6
Jeg har god erfaring med LLO, jeg
sparede 11.000 vha. LLO.
Hvis jeg var dig, ville jeg melde mig ind i LLO
og høre deres råd, desuden
"købe" en med-syner hos LLO,
mindre end 3.000 kr. for, at en person
fra LLO deltager i et flytte-syn.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
18. oktober 2014 - 11:58 #7
Hejsa

Mange tak for alle de inputs der har været. Jeg tog til en advokat og spurgte ham om de forskellige problematikker. Da jeg sagde han ville have 36.000 kr grinte han bare, og sagde ja den har jeg hørt før- Advokaten sagde at §11 for udlejer er en ren legeplads, hvor de skriver alle mulige vanvittige ting. Selvom man underskriver strider mange af tingene stadigvæk imod lejeloven, og er derfor ikke gyldige, selvom der er skrevet under.

Jeg kontaktede retshjælpen som Claes57 foreslog, så synes næsten han skal have pointene. Smider du et svar Claes?

Rigtig god weekend.

Mvh Mads
Avatar billede madseksperten Nybegynder
04. november 2014 - 21:06 #8
Da der ikke er kommet noget svar lukker jeg spørgsmålet. Skriv endelig hvis det ikke er ok?

mvh Mads