Avatar billede Vinteferie Nybegynder
16. oktober 2014 - 12:11 Der er 10 kommentarer

Fotoredigering MAC vs. PC

Hej eksperter,

Min søster er ved at uddanne sig til amatør fotograf,
og står og skal have en ny computer.
Er man først inde i den verden sværger alle til iMACs eller Macbook Pros.

Jeg er en Windows mand uden at have noget imod MACs. Apple har bare en tendens til at sælge dårligere "indmad", uden at folk ved det (iphone er vist bedste eksempel).

Hun får svært ved at skaffe 10-15K til en MacbookPro og vil derfor høre om i har kendskab til en laptop der kan tilsvare en sådan - gerne væsentligt billigere.

Det er for mig sagtens muligt at finde en med en god i7-processor og et fint gfx kort, men det er skærmen jeg er mere i tvivl om. Opløsning er nøgleordet for billedredigering.

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede finb Ekspert
16. oktober 2014 - 13:21 #1
Mac er født til fotoredigering, køb
evt. en brugt mac.
Avatar billede Per Frits Juniormester
16. oktober 2014 - 15:23 #2
Det er hip som hap hvis du køber en i7 med lidt ram.

Jeg har en HP med windows 7, i7, quad core 2.00 GHZ som er 5 år gammel. Den køre upåklageligt, både Photoshop CC og Lightroom 5.
Den har ikke engang et Nvidia grafikkort...

http://h20566.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/public/kb/docDisplay?javax.portlet.begCacheTok=com.vignette.cachetoken&javax.portlet.endCacheTok=com.vignette.cachetoken&javax.portlet.prp_ba847bafb2a2d782fcbb0710b053ce01=wsrp-navigationalState%3DdocId%253Demr_na-c02794193-1%257CdocLocale%253D%257CcalledBy%253D&javax.portlet.tpst=ba847bafb2a2d782fcbb0710b053ce01&sp4ts.oid=5048664&ac.admitted=1413465664755.876444892.199480143

Jeg bruger den endda sommetider til redigering af h.264 4K video, og det afvikler den ok.

/Per
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
16. oktober 2014 - 18:05 #3
De forrige generationer af Mac computere brugte Apple's egne processorer. De var specielt gearet til billedbehandling, så en Photoshop handling blev afviklet 2,5 gange så hurtigt som på en pc med samme processorhastighed.
Derfor har de været dominerende i hele den grafiske branche.
De nye generationer af Mac er forsynet med Intel processorer, så forskellen ved billedbehandling er væk.
Avatar billede Vinteferie Nybegynder
17. oktober 2014 - 11:53 #4
Meget fint svar FinnRasmussen.

Keyzer-Soze - jeg er ikke ude efter hip som hap. På trods af at de fleste maskiner sagtens kan køre photoshop, må det meget gerne være en der tilbyder de bedste forhold for billedredigering.
Avatar billede Per Frits Juniormester
17. oktober 2014 - 12:09 #5
Jeg er fotograf og har brugt den computer professionelt i 5 år i min virksomhed til alt fra billed redigering til video redigering. Med hip som Hap svare jeg på dit spørgsmål om mac vs PC. Det betyder ingenting nu om dage. Det er med andre ord hip som Hap om du vælger PC eller mac. Bare du vælger en i7 med lidt ram.
Avatar billede buttwipe Juniormester
17. oktober 2014 - 14:02 #6
#5

Det er imponerende at du har brugt en pc med et billigt TN panel til billedbehandling.
Det er der næppe mange andre professionelle der havde turdet. Det er fuldstændig umuligt at kalibrere sådan en skærm, så det har været på lykke og fromme at få de rigtige farver på billederne?

Jeg har nu svært ved at forestille mig at det kan betale sig at spare på hardwaren. Set over en 5 års periode bliver det alligevel ikke en ret stor del af omkostningerne uanset om man vælger en computer til 5 eller 20 tusinde. men man sparer sig selv for en masse ærgelser ved at vælge en skærm med et IPS panel.
Avatar billede Per Frits Juniormester
17. oktober 2014 - 15:06 #7
#6

Jeg kalibrere med x-Rite Colormonki og det fungere helt fint til både web og print. :)

I kan tjekke nogle af mine billeder ud her: www.perhaar.com

De er alle redigeret på nævnte HP computer.

/Per
Avatar billede buttwipe Juniormester
17. oktober 2014 - 15:45 #8
Et panel der ikke er i stand til at vise mere end  6 bit farver, har lav opløsning og dårlige indsynsvinkler?
Jeg må tilstå at jeg ikke gad bruge tid på det - slet ikke hvis jeg skulle leve af det. Men hver sin lyst.

Da det næppe er 1 procent af ekspertens brugere der sidder foran en kalibreret skærm, er det ikke til at vurdere farver, lys og kontrast på billederne på din hjemmeside.
Så det er ikke nemt at bruge det som argument for en billig pc. :)
Avatar billede Per Frits Juniormester
17. oktober 2014 - 16:37 #9
Sorry. Jeg troede at det drejer sig om en søster det er ved at uddanne sig til amatør fotograf og ikke har råd til en 15.000,- computer.

Jeg udtrykker blot at jeg aldrig har haft problemer med min, hverken til web eller print. Og har aldrig fået klager fra mine kunder, private som reklamebureauer. Så eftersom jeg gav 14.000 for den for 5 år siden vil jeg tro at en tilsvarende ville kunne gøre det for søsteren og til en overkommelig pris i dag :)

Men hvad ved jeg.... Jeg har måske misforstået spørgsmålet eller behovet?

Have a nice day :)

/Per
Avatar billede buttwipe Juniormester
17. oktober 2014 - 16:50 #10
Jeg forsøger bare at argumentere for at en god kalibreret skærm er mere værd end en i7, godt grafikkort osv.