Avatar billede Faction Nybegynder
16. oktober 2014 - 18:45 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Harddisk

Hej,
Jeg har en netværkshardisk som ikke vil tænde, så jeg tog hardisken ud af den. Hardisken kan sagtens tænde, når jeg så tilslutter den til min computer, siger den at jeg skal formatere den. (Det vil jeg helst undgå, da jeg har nogle meget vigtige filer på den.) Den siger at det er fordi at den ikke understøtter den software der ligger på den. Så her er mit spørgsmål, Kan man på nogen måde få data ud af den, uden at formatere den?
Avatar billede Blueeyez Mester
16. oktober 2014 - 19:02 #1
Du kan brænde linux ubuntu ud på en dvd og boote op på det og se om du kan tilgå dataen. Filsystemet er nok et linux agtigt :-)
Avatar billede Faction Nybegynder
16. oktober 2014 - 19:12 #2
Okay det vil jeg prøve, Kan du hjælpe mig med at gøre dette, eller bare finde et link?
Avatar billede eurositi Ekspert
16. oktober 2014 - 19:16 #3
Det er nok hurtigere at hente DOS programmet TestDisk (helt gratis):
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Jeg har tidligere skrevet en halvgod vejledning til, hvordan man benytter det:
http://www.eksperten.dk/spm/994965#reply_8136786

Sørg for at tilslutte en anden ekstern harddisk samtidig. Den skal du bruge til at hælde data fra den nødstedte harddisk over på (med mindre at din PCs interne harddisk er stor nok til at rumme alle de data, du vil redde).
Avatar billede Blueeyez Mester
16. oktober 2014 - 19:23 #4
Her er download links mm: https://ubuntudanmark.dk/download/
Avatar billede Blueeyez Mester
16. oktober 2014 - 19:25 #5
#3 harddisken er næppe beskadiget, men blot i et linux filsystem
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2014 - 20:00 #6
Enig med #1 Det er windows, som ikke kan læse Linux.
Avatar billede eurositi Ekspert
16. oktober 2014 - 20:36 #7
Når folk ikke selv nævner, hvilket operativsystem, de benytter, antager jeg pr. automatik Windows... Jeg er vist ved at blive gammel. ;)
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2014 - 20:46 #8
#7
Det gør jeg også, men ok jeg er faktisk gammel:-)
Avatar billede Faction Nybegynder
18. oktober 2014 - 13:43 #9
Ubuntu kan heller ikke indlæse den.... #3 Programmet kan ikke finde harddisken. Andre muligheder?
Avatar billede Faction Nybegynder
18. oktober 2014 - 13:48 #10
Og ja...... Det er Windows 8:D
Avatar billede Blueeyez Mester
19. oktober 2014 - 13:12 #11
Hvad mener du med den ikke kan indlæse den?

Hvis du booter op i ubuntu og trykker på knappen på tastaturet med et windows ikon så kommer der en søgefunktion der skriver du disks eller diske og så burde du kunne montere harddisken i Ubuntu (hvis du får en fejlmeddelelse må du uddybe det en del mere)
Avatar billede Faction Nybegynder
23. oktober 2014 - 17:35 #12
Satte den til windows igen også virkede den igen.... Efter hvad jeg har læst har den ændret harddiskens filsystem så windows kan indlæse den.