Avatar billede jfj Nybegynder
16. oktober 2014 - 20:22 Der er 10 kommentarer

Datafiler geninstalleret sig selv

Jeg har et program som jeg selv har skrevet for længe siden. Programmet er skrevet i Delphi og bruges til at vedligeholde nogle lister som gemmes i nogle datafiler (paradox).

Efter en længere periode ønskede jeg så at lave en nyinstallation af programmet, så jeg afinstallerede det gamle program i Windows kontrolpanel og kontrollerede bag efter at både bibliotek og alle filer var fjernet fra computeren.

Computeren blev genstartet og jeg installerede en frisk version af programmet incl. nye datafiler. Stor var min forbavselse da jeg fandt ud af at datafilerne var 100% identiske (indholdet var det samme) som dem jeg lige havde fjernet og slettet.

Hvordan kan sådan noget ske ?
Avatar billede ptj_11 Forsker
17. oktober 2014 - 00:25 #1
Jeg har ikke noget kvalificeret bud på årsagen, men kunne det tænkes, at der gemmes visse indstillinger for programmet?
2 forslag:
1. Prøv installation på en anden pc.
2. Prøv at afinstallere programmet med revo uninstaller, og lav en frisk installation.
/ptj_11
Avatar billede Spotgun Seniormester
17. oktober 2014 - 07:58 #2
Siden du selv har skrevet programmet, må du have en idé om hvor datafilerne gemmes. Det har vi i sagens natur svært ved at sige noget om :)

Men et bud kunne være at datafilerne ligger under en brugermappe, og ikke sammen med programmet. Hvis du kun har kontrolleret at program mappen var fjernet efter afinstallation, kunne det være at datafilerne stadig lå under bruger mappen (f.eks. %appdata% eller tilsvarende).
Avatar billede jfj Nybegynder
17. oktober 2014 - 10:58 #3
Programmet og alle filer ligger i samme mappe og hvis jeg installerer programmet på en ny computer får jeg en ren installation, men på den gamle er der altså noget der spøger.
Avatar billede jfj Nybegynder
17. oktober 2014 - 13:15 #4
Jeg har også kontrolleret med stifinder og set at hele mappen er fjernet når programmet er afinstalleret.
Avatar billede ptj_11 Forsker
18. oktober 2014 - 14:17 #5
Når programmet nu er afinstalleret, så søg efter filer med samme efternavn som dine datafiler.
Hvis de ligger i kopi et andet sted på HD, så vil du finde dem nu.
/ptj_11
Avatar billede jfj Nybegynder
18. oktober 2014 - 16:45 #6
/ptj_11
Ja, det har jeg også prøvet uden held.
Avatar billede ptj_11 Forsker
19. oktober 2014 - 17:58 #7
Da du selv har programmeret dit program, så må du jo vide, hvad og hvor der lægges noget i regdb, eller eventuelle log/konfigurationsfiler.
Delphi benytter Borland database, der kunne måske også være nogen rester.
Når du har afinstalleret dit program, så smid også Borland ud, før du geninstallerer dit program.
/ptj_11
Avatar billede jfj Nybegynder
19. oktober 2014 - 19:00 #8
En ny søgning efter filer gav et andet resultat end første gang.
Det viste sig at det er Windows som lægger en kopi af dataene under
C:\Bruger\Brugernavn\AppData\Local\VirtualStore\Program Files (x86).
Det må så være disse datafiler som Windows har overført til den nye installation.
Avatar billede ptj_11 Forsker
19. oktober 2014 - 23:08 #9
Har du så prøvet at slette disse filer, og køre installationen igen?
/ptj_11
Avatar billede jfj Nybegynder
19. oktober 2014 - 23:30 #10
Nej, ikke endnu for pc'en står ikke her hjemme. Jeg lægger en kommentar her når jeg har gjort det.