Avatar billede Sigma Pi Juniormester
17. oktober 2014 - 09:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

=mindste(matrix,k) kan ikke finde værdi (returnerer 0)

Hej eksperter,

Jeg sidder med et regneark, hvor brugeren af arket har muligheden for at træffe en række valg, ved at sætte flueben i en boks (kontrolelement).
Hvis der sættes flueben i en boks (denne gøres SAND), så angiver arket "brugervalg" med det specifikke valgs løbenummer.

I et andet ark, der vil jeg så gerne lave en liste, der via =mindste(matrix,k) opsummerer brugerens valg i løbenummerorden.

Mit problem er bare, at =mindste(matrix,k) ikke kan identificere løbenumeret, fordi der fremkommer ved en hvis-formel.

Eksempel:
Hvis brugeren har sat flueben ved valg 7, 11 og 29, så skal listen vise dem:

Jeg vil så bare lave en lang liste, hvor den i første celle bliver sat til at finde laveste nummer. Cellen nedenunder bliver sat til at finde næstlaveste nummer osv.
Men da jeg jo ikke vil have den til at vise 1, 2, 3 osv., hvis ikke de er valgt, så har jeg under valgene gjort det således, at løbenummeret kun fremkommer, hvis checkboksen (fluebenet) er SAND.
Men det kan =mindste(matrix,k) vist ikke finde ud af?

Hvordan løser jeg det?
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
17. oktober 2014 - 10:30 #1
Kan forresten tilføje, at den kan god summe den samlede værdi af løbenumrene, så den må jo betragte dem som tal, når først e fremgår. Jeg forstår derfor ikke, hvorfor =mindste(matrix,k) ikke kan finde den.
Avatar billede anedi Ekspert
17. oktober 2014 - 10:39 #2
Det burde mindste også kunne klare.
Har du mulighed for at lægge et eksempel op med henvisning herind?

Vh
Anedi
Avatar billede Sigma Pi Juniormester
17. oktober 2014 - 10:54 #3
Jeg kan maile dig et Excel-ark, hvor jeg har lavet mit lille eksempel i? Hvor jeg sidder og leger med det, inden jeg forsøger at implementere det i mit "masterworks"  ;o)
Avatar billede anedi Ekspert
17. oktober 2014 - 14:15 #4
Løsningen blev noget i denne stil for andre interesserede:
{=mindste(hvis(A:A=SAND;B:B);k)}, hvor kolonne A tjekker om der er sat hak i kontrolelementet.

Vh
Anedi