Avatar billede madseksperten Nybegynder
18. oktober 2014 - 11:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder det med watt

Hejsa

okay, meget dumt spørgsmål... Når der står at en enhed koster 62 watt. Hvad betyder det så egentligt?

http://www.xn--strm-ira.dk/

Er det så 62 watt i timen den koster eller hvordan fungerer det? Tænker hvis man skulle udregne prisen for det.
Eks hvis man havde et firma, hvor man reparerede computere. I løbet af et år reparede man 10 computere, som kostede strøm. Hvordan ville man kunne regne et ca forbrug ud fra det?

mvh Mads
Avatar billede claes57 Ekspert
18. oktober 2014 - 12:04 #1
det er så svært mht pc (stationære), da deres strømforbrug afhænger af brugen af pc. Med diskintensive spil i høj opløsning, så er 'alt' i brug, og forbruget flere gange højere end hvis man blot surfer lidt rundt.
En 24 timers testkørsel vil derfor bruge en del strøm.
De 62 w er aktuelt forbrug. Det kører de så sammen med antal timer pr dag, enhed kører, og udregner forbrug i kilowatt pr år. Pris på kwh (1000w i en time) er angivet til ca 198øre.
Avatar billede Antlars Novice
18. oktober 2014 - 12:14 #2
Wat er ikke noget en enhed koster, -det er den energi en enhed forbruger (volt gange ampere).
Er enheden tændt i 1 time taler man om et forbrug på 62 wattimer.
Deraf kan man udregne prisen pr. time, hvis man kender Kilowattime-prisen (1Kwh = 1000 wattimer).
Med hensyn til at regne forbrug ud for rep. af comp. er det letteste nok at opsætte en bi-måler til det lokale man bruger. For der kan jo være mange forskellige strømforbrugende ting man bruger.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
20. oktober 2014 - 11:11 #3
Mange tak for svarene. Smider i et svar?

Mvh Mads
Avatar billede madseksperten Nybegynder
04. november 2014 - 21:07 #4
Da der ikke er kommet noget svar lukker jeg spørgsmålet. Skriv endelig hvis det ikke er ok?

mvh Mads