Avatar billede alfonso_dk Nybegynder
18. oktober 2014 - 20:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Elektronik 1,2v - 6 v Diode ensretter til solcelle(r)

Jeg er igang med at bygge en lille solcellemaskine. Nogle som ved hvor man kan finde færdige print, evt diagrammer?

Jeg ved at der skal en diode på imellem, batteri og solcellen så batteriet ikke aflader.  Men hvor stor?

Jeg skal også have bygget en timer til mit 6v projekt. og en masse andre små ting. (jeg vil gerne oprette et spørgsmål til hver så i kan få nogle dejlige points :)

På forhånd mange tak for hjælpen
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. oktober 2014 - 21:34 #1
I de ret populære solcellele-havelamper,har man i modeller for nogle år siden lavet noget snedigt, - med et par transistorer og nogle få andre kompon. Det virker sådan, at der kun lades på det genopladedelige batteri,
når spændingen fra solcellen er over batterispænding. Når det mørkner sluttes i stedet forbindelse fra batteri til lysdiode , der er så indbygget en lille skydeafbryder, så man kan bestemme,om der skal være tændt, eller energien gemmes.
I nyere modeller er elektronikken lavet med en integreret kreds.
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. oktober 2014 - 21:47 #2
Du fik måske så kun nogle ideer,men ikke svar på,hvilke krav din diode skal opfylde. Det afhænger af, hvor stor strøm,der skal ledes fra celle til 'maskine', - altså hvad kan din celle levere ved høj sol.
Selv små signaldioder kan sagtens klare spændingen, men kun nogle milliampere.
Avatar billede alfonso_dk Nybegynder
19. oktober 2014 - 10:34 #3
Hej!  tak for inspiration :)

den store maskine skal trække den her

http://www.harald-nyborg.dk/pdf/4010.pdf

og tænker batteri fra knallert, på 6V 6AH  (ved godt at batteriet er overdimentioneret iforhold til den lille solcelle
Avatar billede Antlars Novice
19. oktober 2014 - 11:04 #4
Husk på at ladespændingen på dit batteri skal være 7 -7,5V for at oplade batteriet.
Avatar billede alfonso_dk Nybegynder
19. oktober 2014 - 14:34 #5
i dag i total overskyet giver den 5,6V
Avatar billede Antlars Novice
19. oktober 2014 - 15:34 #6
Er det ubelastet? Spændingen falder ved belastning.

5,6V er jo langt fra nok til ladning på batteri, men kan være nok til at pumpen kan køre for nedsat kraft.
Avatar billede Antlars Novice
19. oktober 2014 - 15:37 #7
En diode mellem solpanel og batteri vil skabe yderligere spændingsfald.
Avatar billede alfonso_dk Nybegynder
19. oktober 2014 - 16:49 #8
hmm øv bøv...  6v knallert batterier er bare der hvor jeg får mest for pengene mht AH.  Andre forslag til batteri?

Tænker at den sagtens kan give 7v i solskin.
Avatar billede alfonso_dk Nybegynder
19. oktober 2014 - 21:09 #9
bedste svar ville være et link til en nørde hjemmeside?
Avatar billede alfonso_dk Nybegynder
20. oktober 2014 - 14:58 #10
SVAR! så giver jeg points :)
Avatar billede Antlars Novice
20. oktober 2014 - 17:47 #11
Hvem??
Avatar billede alfonso_dk Nybegynder
20. oktober 2014 - 22:52 #12
dem der vil have points skal skrive et svar, så får i points.
Avatar billede Antlars Novice
21. oktober 2014 - 08:18 #13
Du fik jo ikke rigtigt løst dit problem, så svar selv.
Avatar billede alfonso_dk Nybegynder
02. november 2014 - 00:26 #14
svar