Avatar billede -anders- Juniormester
19. oktober 2014 - 12:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Access 2010 vs Outlook 2010

Hej Eksperter

Jeg sider og tumler med et problem vedrørende automation af Outlook 2010 via VBA kode i Access 2010. Det lidt svært at forklare, men jeg prøver.

I min Access form har jeg en knap som generer en ny mail, og vedhæfter en PDF fil. Når jeg klikker på knappen afvikles nedenstående kode, som virker helt efter hensigten so far:

'Kode start

Dim objOl As New Outlook.Application
Dim objpost As MailItem
Dim vedhæftet As Attachments
Set objpost = objOl.CreateItem(olMailItem)
Set vedhæftet = objpost.Attachments
vedhæftet.Add "C:\Temp\Rolle.PDF"
With objpost
.Subject = "Brugerændring til rollen:" & " " & Me!BrugerRolle.Column(1) & "" & "." & " " & "Tilføj > " & " " & Me!BrugerFuldeNavn & " " & "Pr." & " " & Me!BrugerRollePrDato
.To = "minmailadresse@.dk"
.Display
End With
Set objpost = Nothing
Set vedhæftet = Nothing
Exit Function
errhandler:
MsgBox "ERROR: " & Err.Number & " - " & Err.Description

'Kode slut

Udfordring:
På min form har jeg et felt med navnet BrugerStatus. Jeg vil gerne ændre værdien i dette felt til Aktiv, men først når jeg rent faktisk klikker på Send knappen i Outlook. Jeg kunne jo ændre værdien i feltet når der klikkes på knappen i mim Access form, men dette er ikke hensigtsmæssigt da værdien Aktiv indikere at mailen rent faktisk er sendt. Det et must at mailen altid vises, og ikke sendes med det samme da man skal have muligheden for at skrive i Body feltet før mailen sendes, med de formateringsmuligher, og andre funktioner som Outlook 2010 nu engang tilbyder.

Jeg har googlet på det, men kan ikke rigtig finde noget brugbart. Gad vide om det overhovedet er muligt at programmere via VBA i Access? Hvis ja ville jeg blive meget glad for et kode eks :-)

Hilsen
Anders.
Avatar billede terry Ekspert
22. oktober 2014 - 13:23 #1
Hi Anders
The problem is, because you've actually completed execution of code you no longer have control over the Outlook object. And also it is possible for the user to go to lunch or whatever before sending the mail.

I see only a couple of possible ideas you could use.
1: When the mail is sent from Outlook you could update the record from Outlook, that's if there was anything in the mail which indicated the record to update.

2: You could BCC the mail back to yourself and then at intervals check received mails and update record. Again that's if there was anything in the mail which indicated the record to update.

3: At intervals check sent mails to see if it was sent then update records. Again that's if there was anything in the mail which indicated the record to update.

That's all what I can think of at the moment, if anything pops up then I'll get back.

Terry
Avatar billede -anders- Juniormester
22. oktober 2014 - 18:59 #2
Hej Terry

Tak for dit indlæg, jeg kan sagtens se hvad du mener, den er noget tricky. Jeg arbejder lidt videre med det.

Du skriver 1:When the mail is sent from Outlook you could update the record from Outlook, that's if there was anything in the mail which indicated the record to update

Det er der i grunden ikke, jeg håbede på at jeg kunne opdatere feltet i min Access form når der bliver klikket på Send knappen i Outlook

/Anders
Avatar billede terry Ekspert
22. oktober 2014 - 19:04 #3
I don't think that's possible. Where are you going to catch that click in Access which occurs in Outlook?
Avatar billede -anders- Juniormester
22. oktober 2014 - 19:08 #4
Enig, jeg må nok erkende at det ikke er muligt. Jeg tror jeg lader spørgsmålet stå åbnet et par dage, og så må vi se.
Avatar billede terry Ekspert
22. oktober 2014 - 19:13 #5
OK
Avatar billede -anders- Juniormester
27. oktober 2014 - 20:27 #6
Okay, jeg lukker spørgsmålet, det ikke lykkes at finde en løsning på problematikken, tak til Terry for velmente indlæg :)