Avatar billede HeleneBo Nybegynder
21. oktober 2014 - 10:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Excel tæl antal unikke værdier i pivottabel

Jeg skal tælle antal faktura i et dataset, som er sammensat af posteringer fra flere regnskaber.

En faktura identificeres af et fakturanr.
- Der kan være flere posteringer(rækker) pr. faktura.
- Fordi der er flere regnskaber i datasættet, er der forskellige faktura med samme fakturanr.

Ved at sortere på "regnskab" (f.eks. i en pivot) kan jeg få adgang til de unikke fakturanr pr. regnskab.

Mit spørgsmål er, hvordan jeg i en formel i pivottabellen får antal faktura pr. kreditor?

Tak.

Helene
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
21. oktober 2014 - 11:58 #1
Hej Helene.

Jeg ved ikke, om Excel kan dette, men jeg kan lave et lille Accessprogram til dig, som kan linke til din excel-fil og lave stuntet.

Send evt. et par eksempler på til joergen.kirkegaard@datakons.dk.
Avatar billede HeleneBo Nybegynder
21. oktober 2014 - 12:31 #2
Hej Jørgen

Mange tak for tilbuddet. Det er venligt af dig. Desværre sidder jeg i en offentlig myndighed, så jeg har ikke mulighed for at dele data.

Bh Helene
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
21. oktober 2014 - 12:45 #3
Nej, du skal bare sende nogle eksempler, som minder om dine data. Det vil faktisk kunne laves, så det bruger dine eksporterede data i hver sin fil. Du kan selvfølgelig også vente og se, om der skulle være nogle klogere hoveder herinde. :-)
Avatar billede HeleneBo Nybegynder
22. oktober 2014 - 08:16 #4
Hej igen

Mange tak. Det er venligt af dig, men vi arbejder slet ikke med Acces, så jeg vil ikke vide, hvad jeg skulle gøre.

Pt. prøver jeg at finde en formel til redigering af rådata, hvor Excel returnerer 1 første gang fakturanr. fremgår og derefter en blank celle. Således vil pivot'en kunne optælle antal fakturanr.
...tror jeg nok.

Bh Helene
Avatar billede HeleneBo Nybegynder
22. oktober 2014 - 08:26 #5
Pt. har jeg formlen, som returnerer "1" for hvert fakturanr.
=+SUM(HVIS(FREKVENS(SAMMENLIGN(G2;G2:G78973;0);SAMMENLIGN(G2;G2:G78973;0))>0;1))

Næste udfordring er at få den til at returnere "blank" for de efterfølgende identiske fakturanr.
Avatar billede anedi Ekspert
22. oktober 2014 - 13:19 #6
Kan du bruge denne i stedet?
=HVIS(TÆL.HVIS($G$2:G2;G2)=1;1;"")

Den angiver et 1-tal, hvis det er første gang dit fakturanummer er på listen og ingenting ellers.
Avatar billede HeleneBo Nybegynder
27. oktober 2014 - 09:52 #7
Mange tak for svaret, Anedi. Den tæller fint, så jeg kan se antal fakturanr. pr. leverandør

Min udfordring er dog fortsat, at jeg gerne vil have antallet fakturanr. og total beløb pr. leverandør.
Hvis jeg anvender den løsning (som jeg selv har peget på) med angivelse af 1-tal ved første angivelse af fakturanr. og resten blanke, får jeg ikke den totale sum pr. faktura. Hvis nogen har en god løsning, hører jeg meget gerne fra jer:)
Avatar billede anedi Ekspert
27. oktober 2014 - 10:35 #8
Jeg har tabt overblikket lidt, men vil tro du kan bruge funktionen sum.hviser til det.
Avatar billede HeleneBo Nybegynder
20. januar 2015 - 13:03 #9
Jeg lukker denne. tak for hjælpen.