Avatar billede plato Juniormester
21. oktober 2014 - 15:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Generer en uges datoer ud fra uge nummer

Hej alle

Jeg kunne godt tænke mig en dropdown boks med årets uger. Når man har valgt en uge og trykker på en knap, skal formen generer datoerne, mandag til fredag, i en tabel.

Kan dette lade sig gøre? Og hvordan. Har søgt nettet tykt og tyndt uden at blive klogere. I'm a newbie. ;-)
Avatar billede plato Juniormester
22. oktober 2014 - 08:03 #1
Det kan måske ikke lade sig gøre?

Jeg har en tabel der hedder 'tblPlanning' med en kolonne der hedder 'Dates'. Det er i tblPlanning knappen skal generer en uges datoer (Man til fredag) ud fra en valgt uge.
Avatar billede terry Ekspert
22. oktober 2014 - 09:22 #2
Heres a little function which finds a date from a year, week, day of week

Public Function FindDate(Year As Integer, Week As Byte, Day As Byte) As Date
  FindDate = DateSerial(Year, 1, Week * 7 + Choose(DatePart("w", DateSerial(Year, 1, 1), vbMonday, vbFirstFourDays), Day - 7, Day - 8, Day - 9, Day - 10, Day - 11, Day - 7, Day - 6))
End Function

You need to call this for each date of the week. It returns the data which you then need to insert into your table.
Avatar billede terry Ekspert
22. oktober 2014 - 09:22 #3
.
Avatar billede plato Juniormester
22. oktober 2014 - 10:26 #4
Jeg er bange for du nok er nødt til at uddybe det for mig, hvis du har lyst?
Skal bruge en combobox hvor værdierne er uge 1-52, når jeg så vælger en uge og trykker på en knap, skal den oprette de rækker med datoer for den valgte uge.
Avatar billede terry Ekspert
22. oktober 2014 - 11:08 #5
I'm sure you can make a combo with week numbers in.

The next problem is generating the dates when you choose a week number, that's what the code I gave can help you with.

So you need to make some code in the combo's Change event which calls this function with the year (2014 for example) the chosen week number from the combo and the day number Monday being day 1. You need to call it 5 times, once for each day Monday to Friday.
The function returns a data, this is the date you have to INSERT into your table.

I have a question for you.
Why do you need to use a combo to select a week number to insert dates into a table?
Cant you just insert dates into a table?
What happens if you choose the same week number again?
Avatar billede plato Juniormester
22. oktober 2014 - 11:45 #6
Jeg har slet ikke tænkt så langt. Jeg ville prøve at kigge på et slags planlægnings-værktøj hvor man startede med at oprette en uge af gange, derefter skal andre felter udfyldes i anden form.. Det var bare en tanke jeg fik, og så ville jeg prøve at arbejde ud fra dette.
Avatar billede terry Ekspert
22. oktober 2014 - 12:26 #7
So theoretically you could Justas well put the dates into a table for all weeks.
Avatar billede plato Juniormester
22. oktober 2014 - 12:34 #8
Yeah, you might be right on that.
Avatar billede terry Ekspert
22. oktober 2014 - 12:55 #9
Thanks