Avatar billede Hr_Andersen Nybegynder
21. oktober 2014 - 16:03 Der er 10 kommentarer

Lokal net med printer mm

Hej jeg har en Fiber forbindelse fra SE med indbygget WIFI, kablet til den vil jeg bruge min TP-Link WD3400 Router/Switch med deaktiveret DCHC funktion som Access via de 2 USB porte,til min laserprinter , samt en NAS server, jeg kan dog ikke få det til at virke, det har virket inden jeg fik ny fiber boks med indbygget WIFI fra Stofa/SE
Ipconfig siger:
IP-v4: 100.78.5.14
Undernet maske: 255.255.128.0
når jeg forsøger at udskrive kommer fejlmeldingen, printer tilhører en anden subnetmaske eller noget lignede.
Håber at nogen her kan hjælpe mig
Avatar billede sonalias Seniormester
21. oktober 2014 - 16:07 #1
IP Adressen på din TP-Link skal have næsten samme IP som din SE boks (192.169.1.x) Hvor x skal være ændret, men hvis 1 (Det andensidste felt) ikke er ens vil de ikke være i stand til at snakke sammen
Avatar billede Hr_Andersen Nybegynder
21. oktober 2014 - 17:34 #2
Men den IP adresse som jeg finder med IP Config er det ikke den som min SE box udsender? den er som skrevet 100.78.5.14 skal min TP link så hedde 100.78.5.6 fx?
Avatar billede sonalias Seniormester
22. oktober 2014 - 08:47 #3
hvordan ved du at det ikke er den din "SE box udsender"? Hvad er ip adressen til din SE box? Hvis du skriver ipconfig /all får du noget der hedder gateway, det skulle gerne være din SE box hvis du har slået DHCP fra på din router!
Avatar billede Hr_Andersen Nybegynder
22. oktober 2014 - 10:55 #4
Ok tak for dit svar, den Ip adresse jeg fra SE er dynmisk tildelt, og ja DHCP er i min TP-link er deaktiveret, men er lige nu ikke koblet til, jeg skal siden jeg fik den nye boks med indbygget WIFI fra SE, fysisk bære min pc ind på kontoret til min printer, det er lidt træls, når jeg har kunnet både printe og skanne via de 2 USB porte der er i min TP-Link , gennem netværket. Men da var det den der uddelte IP adresser, og det var kun et fibermodem fra SE, mens den nye både er router (uddeler IP adresser) og har indbygget WIFI, og dækningen samt signal er blevet meget mere stabil som før, men savner muligheden for at kunne printe ud via netværket.

med IPconig /all oplyses flg:
IPv4                100.78.1.60
undernetmaske      25.255.128
og standard gateway 100.78.0.1
Avatar billede sonalias Seniormester
22. oktober 2014 - 10:59 #5
DHCP = Dynamisk tildeling af IP adresser :)
Du skal ihvertfald sikre dig at din TP-link har samme subnet (100.78.1.xxx) som din egen computer, ellers kan i slet ikke kommunikere, at din SE box tildeler dig en ipadresse der ikke er i dens eget subnet er i min optik usundt og hvis du har muligheden ville jeg ændre dette (Så trejde del af ip adressen er ens).
Avatar billede Hr_Andersen Nybegynder
22. oktober 2014 - 11:22 #6
Tak for dit svar, jeg har ikke nogen muligheder for at ændre på noget i SE boksen, havde på nettet fundet en guide der beskrev det jeg gerne ville opnå med min TP-Link, der skulle der bare være med fast IP adresse, de bestilte jeg ved SE, fik det også incl en faktura på 150 kr. men derefter forsvandt min indbyggede WIFI, kontaktede SE/Stofa igen, (en anden supporter) meddelte mig at jeg med den boks ikke kun have WIFI ved fast IP adresse, og det var jo netop denne indbyggede WIFI jeg ville have, han beklagede at den 1. medarbejder ikke havde oplyst om det, ophævede den faste IP adresse og slettede regningen.
jeg er meget taknemlig for de svar jeg får, håber at det er muligt det jeg gerne vil opnå.
Avatar billede sonalias Seniormester
22. oktober 2014 - 12:48 #7
Hvad vil du da gerne opnå? Svært at svare på uden at vide hvad det er :)
Og det lyder da som noget vrøvl at du ikke kan have wifi med fast IP, det har intet med hinanden at gøre?! Ellers kan du jo bare bruge din TP-link til at lave wifi med ? :)
Avatar billede FastEthernet Novice
22. oktober 2014 - 12:59 #8
#5 -> Den IP-adresse som SE-routeren tildeler er skam i samme subnet som routerens egen IP-adresse, eftersom subnetmasken er 255.255.128.0. Routeren er dermed på netværk/subnet 100.78.0.0/17 hvilket strækker sig fra 100.78.0.1 til 100.78.127.255.

Nok om det, for at vende tilbage til spørgsmålet, så skal du forhøre dig hos SE/Stofa om de har mulighed for at aktivere NAT på din router, da den IP-adresse du får tildelt er en offentlig/global adresse. Med NAT aktiveret får du i stedet tildelt private IP-adresser (f.eks. 192.168.x.x) og kan dermed koble flere enheder på nettet end du nok nogensinde får brug for, UDEN behov for at skulle tilkøbe ekstra IP-adresser hos din udbyder.
Avatar billede sonalias Seniormester
22. oktober 2014 - 13:25 #9
#7 Havde slet ikke set setuppet kørte med 255.255.128, antog bare det var std setup, godt spottet :)
Avatar billede Hr_Andersen Nybegynder
03. februar 2015 - 10:00 #10
SE (Stofa) oplyser at de ikke kan aktivere NAT faktionen, men at de har før hørt om at der var problemer med nå forbindelse gennem en D-Link, og at det var dem jeg skulle kontakte. Syntes bare at det er mærkeligt at den NAS server som jeg har på den anden USB port kan jeg godt få adgang til, men ikke min printer, har dog ikke forsøgt i længe, men "bærer" den bærebare PC ind til printeren og tilslutter den direkte endnu, det virker :-D, men tak for jeres råd