Avatar billede TRenne Nybegynder
22. oktober 2014 - 10:40 Der er 6 kommentarer

Hvis formel på farvede celler

Hej,

Jeg har et ark med e-mailadresser i to kolonner.

Jeg vil gerne gennemsøge den første kolonne for de e-mailadresser der er markeret med grøn, og få dem returneret i kolonne ved siden af.

Jeg tænker at formlen indeholde muligheden "farve", men kan ikke skrive "grøn" eller får formlen til at virke på anden vis. Hvordan skal formlen korrekt skrives?

/TR
Avatar billede kim1a Ekspert
22. oktober 2014 - 11:30 #1
Jeg tror desværre ikke almindelige formler kan håndtere farve, men det kan et filter derimod, så hvis det er en engangsting var det måske en mulighed?
Avatar billede TRenne Nybegynder
22. oktober 2014 - 12:27 #2
Hej Kim,

Jeg tænker det samme, men ville lige høre ad herinde:)

Ved du hvad der henvises til når du skriver "CELLE(" så får du muligheden "farve" ... hvad bruges den til?

/TR
Avatar billede kim1a Ekspert
22. oktober 2014 - 14:00 #3
Jeg ved det desværre ikke, har netop siddet og kæmpet med at forstå den. Jeg henviste til en celle med rød skriftfarve, men den skrev "G" for mig uanset om jeg så henviste til en uden skriftfarve eller cellefarve.
Avatar billede finb Ekspert
22. oktober 2014 - 14:06 #4
I vba kan du bruge
selection.interior.colorindex
og så tallet for grøn
Avatar billede store-morten Ekspert
22. oktober 2014 - 14:12 #5
=CELLE("farve";A1) giver:

Værdien 1, hvis cellen er formateret i farver for negative værdier, og ellers 0 (nul).
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. oktober 2014 - 14:52 #6
Hvis du vil bruge en af de gamle XLM-macrofunktioner kan du gøre følgende (med dine data i A1:A10):

Vælg celle B1
Gå til Name Manager. I Name skriver du: Cellefarve og i Refers to skriver du:=GET.CELL(24;!A1)+NOW()*0  (dansk: HENT.CELLE og NU())
Tryk på Close.
I celle B1 i regnearket indtaster du: =Cellefarve. Formlen kopieres ned til B10.

Nu kan du bruge:

=SUMPRODUCT(--(B1:B10=Cellefarve)  (dansk: SUMPRODUKT)

hvor Cellefarve er talkoden (jf. B1:B10) for den farve du ønsker optalt.