Avatar billede mikrso Nybegynder
22. oktober 2014 - 14:53 Der er 2 kommentarer

Søge efter en bestemt kombination af bogstaver og tal i regneark

Jeg har et excelark, hvor der i kolonne A er en del rækker med tekst. Inde i teksten - vilkårlige steder og vilkårlige antal gange - findes et eller flere registreringsnummer til biler i formatet  AB12345.

Spørgsmålet er, om man kan lave en formel som finder og viser (eksempelvis i kolonne B) de registreringsnumre der er anført i kolonne A. Altså en formel som kan lede gennem teksten for at identificere registreringsnumre (som jo altid er to bogstaver og fem tal - uden mellemrum).

Det skal bemærkes, at der kan findes mere end et registreringsnummer i en række.
Avatar billede kabbak Professor
22. oktober 2014 - 18:55 #1
Marker cellerne med teksten og kør makroen, den skriver de fundne numre i kolonnerne til højre for teksten

Public Sub FindNR()
    Dim C As Range, K As Integer, I As Integer, Data As String, NR As String
    K = 0
    For Each C In Selection.Cells
        Data = C.Value
        For I = 1 To (Len(Data) - 6) Step 2
            NR = Mid(Data, I, 7)
            If IsNumeric(Right(NR, 5)) And Not IsNumeric(Left(NR, 1)) And Not IsNumeric(Left(NR, 2)) Then
                K = K + 1
                C.Offset(0, K) = NR
            End If
            NR = ""
        Next I
        K = 0
    Next C
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
23. oktober 2014 - 09:00 #2
Public Sub FindNR()
    Dim C As Range, K As Integer, I As Integer, Data As String, NR As String
    K = 0
    For Each C In Selection.Cells
        Data = C.Value
        For I = 1 To (Len(Data) - 6)
            NR = Mid(Data, I, 7)
            If IsNumeric(Right(NR, 5)) And Not IsNumeric(Left(NR, 1)) And Not IsNumeric(Left(NR, 2)) Then
                K = K + 1
                C.Offset(0, K) = NR
            End If
            NR = ""
        Next I
        K = 0
    Next C
End Sub