Avatar billede Kenzo17 Nybegynder
23. oktober 2014 - 13:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Skjule valgte kolonner

Hejsa
Jeg har et regneark med 27 kolonner, og ca 300 rækker.
Det bruges som en slags kundedatabase, jeg har forskellige lister som jeg trækker, jeg har tideligere lavet nogle makroer som skjuler forskellige kolonner, med det er meget besværlige hver gang man opretter ny kolonne midt i arket.

Det jeg ønsker er en måde, hvor jeg fx opretter nogle rækker (som jeg vil skjule) og fx sætter et X række 10 i kolonne D G J N så disse bliver vist og alle andre kolonner skjules. I række 11 i kolonne A B D K så de bliver vist o.s.v.
Avatar billede kabbak Professor
23. oktober 2014 - 14:14 #1
Hvis du nu navngiver dine kolonner, kan du skjule dem med kode, fordi de navngivne område følger med, når du indsætter kolonner.

Marker hele kolonnen og giv den et navn, hvis du har overskrifter, så brug samme navn, så er det nemmere at hitte id af..

Her har jeg givet kolonne D navnet test, og hvis jeg så indsætter to kolonner mere er "Test" blevet til kolonne F.

Skjul

Range("Test").EntireColumn.Hidden = True

Vis

Range("Test").EntireColumn.Hidden = False
Avatar billede Kenzo17 Nybegynder
24. oktober 2014 - 08:52 #2
Hej kabbak

Det jeg er ude efter er en makro, så skjuler den aktuelle kolonner hvis der fx er et x i række 8
Avatar billede Kenzo17 Nybegynder
24. oktober 2014 - 10:14 #3
Jeg har løst min opgave :)

Sub test()
' Klient Makro

Columns("A:BA").Select
    Selection.EntireColumn.Hidden = False
    Range("b6").Select

Application.ScreenUpdating = False
Række = 10
If Range("C" & Række) = "" Or Range("C" & Række) = 0 Then Rows(Række).EntireRow.Hidden = True

For kol = 1 To 26
If Cells(10, kol) = "" Or Cells(10, kol) = 0 Then Cells(10, kol).EntireColumn.Hidden = True
Next

Columns("A:A").EntireColumn.Select
    Selection.EntireColumn.Hidden = True
End Sub
Avatar billede Kenzo17 Nybegynder
24. oktober 2014 - 10:16 #4
Hov jeg skulle jo ikke selv have point, hvordan retter jeg dette ??
Avatar billede kabbak Professor
26. oktober 2014 - 12:12 #5
det er ok at du tog point, du løste det jo selv ;-))