Avatar billede jss1989 Nybegynder
23. oktober 2014 - 15:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Valg på rulleliste til at reducere data mængden der søges i

Hej,

Jeg har et Excel ark hvor jeg har 2 rullelister.
Den ene rulleliste viser sælgere og den anden kunder.
jeg kunne godt tænke mig at når jeg har valgt en sælger på den første rulleliste, så er det kun de kunder der hører til ham der vises i den anden rulleliste.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig :)

Venlig hilsen
Jesper
Avatar billede jens48 Ekspert
23. oktober 2014 - 22:48 #1
Jeg har tidlgere lavet noget lignende, der ligger på http://gratisupload.dk/vis/706127. Det er ganske vist med bilmærker og forskellige modeller, men princippet er det samme. Håber du kan bruge det
Avatar billede jss1989 Nybegynder
28. oktober 2014 - 08:00 #2
Objektet blev ikke fundet fejl 404 : /
Avatar billede jens48 Ekspert
28. oktober 2014 - 09:01 #3
http://gratisupload.dk/vis/706127
Det ser ud til at punktummet er kommet med i linket. Beklager
Avatar billede jss1989 Nybegynder
28. oktober 2014 - 09:36 #4
Den vil ikke finde mine lister i formlerne. den siger #VÆRDI!
jeg laver mine lister ved at gå ind under "datavalidering" -> liste og vælger dataområde.

Jeg kan godt få til til at virke hvis jeg laver om i datasæt i dine lister, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du har oprettet dine lister?
Avatar billede jens48 Ekspert
28. oktober 2014 - 10:10 #5
I mit eksempel tager den anden rulleliste data fra kolonne G, hvis indhold er afhængigt af hvad der er blevet valgt med rulleliste 1
Avatar billede jss1989 Nybegynder
28. oktober 2014 - 10:27 #6
Ja, sålangt er jeg med.
men det der sker når jeg opretter min første liste så tager den hvad der svare dine bilmærker, det går fint nok.
min anden liste bliver oprettet så den tager hvad der svare til modellerne under de givne mærker.
men når jeg skal linke til rulleliste 1 i formlen under model siger min formel #VÆRDI!.

det er hvad der sker når jeg laver det fra bunden.

hvis jeg så bare ændre i de mærker og modeller du har i dit ark fungere det fint.

jeg kunne godt tænke mig at vide hvad jeg laver forkert så jeg ikke bare kopiere dit hver gang jeg skal bruge det, men at jeg faktisk ved hvad der foregår, hvis du kan følge mig :)
Avatar billede jens48 Ekspert
28. oktober 2014 - 13:04 #7
Jeg er ikke helt med. Hvor har du dine kunder stående? Og hvordan ser din formel ud?
Avatar billede jss1989 Nybegynder
28. oktober 2014 - 13:14 #8
jeg har en kolonne hvor mine sælgere står, hver sælger er lig en sags grp
peter  =3
poul  =4
hans  =5

i et andet ark har jeg mine kundedata

salgs grp  kundenummer  kundenavn osv.
3              23            ET
4              26            DS
3              55            JH
5              32            EX

Men jeg har fået alle formlerne til at virke, jeg kunne bare godt tænke mig at vide hvordan du laver selve rullelisten du har, altså "knappen" du har i arket, det er det eneste jeg ikke kan finde ud af :)
Avatar billede jens48 Ekspert
28. oktober 2014 - 14:00 #9
Du får det med engelske navne da jeg ikke har de korrekte danske navne. Du skal have fat i Combo Box (Form Control). Den er normalt ikke vist i Ribbon, så du skal først finde den under Options og Customize Toolbar. Når du først har fundet den, går resten vel af sig selv.
Avatar billede jss1989 Nybegynder
28. oktober 2014 - 14:51 #10
Mange tak for hælpen, hvis du laver et svar får du lige point :)
Avatar billede jens48 Ekspert
28. oktober 2014 - 15:18 #11
Godt det kom til at virke