Avatar billede Jesper123123 Nybegynder
24. oktober 2014 - 17:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Elektriker HPFI relæ hjælp!

Hej

Jeg søger hjælp ang. mit HPFI relæ. Og jeg kommer nok til at nævne nogle af tingene som noget andet end det rigtige navn for det.

Det er sådan at jeg har 3 indgange til mit relæ, men kun 2 af dem bliver brugt. Hver boks har en sikring på 10A.

Én går til en stikkontakt på relæ'et, en anden går ud til hele lejligheden og den sidste har ikke nogen forbindelse.

Er det sådan at man på en måde kan parallel forbinde dem, så jeg ikke oplever at relæ'et slår fra når jeg f.eks. bruger opvaskemaskine og elkedel, eller for den sags skyld min støvsuger?
Kan man skifte dem ud til 16A så de ikke bliver afbrudt så let?
Eller er der en tredje løsning for dette, uden at man skal trække nye ledninger i hele lejligheden?

Desuden er der de 2 ledninger der ikke er tilsluttet noget. Hvad kan det være til?

http://i60.tinypic.com/16kpg1u.jpg
http://i59.tinypic.com/25fnihh.jpg
http://i57.tinypic.com/34taej5.jpg

På forhånd tak for hjælpen!

- Jesper
24. oktober 2014 - 19:13 #1
Jeg er ikke elektriker, og ved ikke så meget om det.

Men!, et HPFI relæ er mere følsomt end et PFI relæ.
Så der skal lavere fejlstrøm til før det slår fra.
HPFI bliver (så vidt jeg ved) brugt til EDB strøm.
Avatar billede kgkg Nybegynder
24. oktober 2014 - 20:37 #2
Du skal holde pølserne helt væk. Og så få fat i en elektrikker i stedet for selv at pille ved det. Da du tilsyneladende ikke ved nok om EL.

Når du piller ved tilgangen på dit HPFI afbryder, så sidder der større sikring  foran den (maste sikring) og den er endnu større end de 10A som sidder i dine grupper.

Husk på at du kan dø ved 0,050 A (50mA) og man kan trække 10000mA fra en stikkontakt med 10A forsikring.

Eksempel på forskellen på HFI og HPFI: http://www.youtube.com/watch?v=Qq7o9-WlzPk
Avatar billede Antlars Novice
24. oktober 2014 - 20:30 #3
Det eneste du lovligt kan gøre, er at få udskiftet dine 10Amp. automatsikringer med 13Amp.,-dit ledningsnet må ikke trække stærkere strøm (1½ kvadrat).

PS. Hvem har dog "nullet" jordledningen??? -Det kan i værste fald være livsfarligt.
Avatar billede Antlars Novice
24. oktober 2014 - 20:34 #4
De 2 ekstra ledninger i 5-leder kablet er bare ekstra ledere i tilfælde af evt. udvidelse (flere stikkontakter). Derfor måské også den ekstra automatsikring.
Avatar billede Jesper123123 Nybegynder
24. oktober 2014 - 20:58 #5
Jeg har skam heller ikke tænkt mig at få fixet det selv, der må du lige ha' lidt mere tiltro til dine medmennesker, kgkg...
Selvom jeg ved at det til tider også kan virke naivt ;)

Det er rart med så hurtige tilbagemeldinger, og jeg vil som skrevet ikke lave det selv, det er bare for at danne mig et overblik over mulighederne for løsninger, i stedet for at jeg ringer og hyrer en elektriker med det samme.
Det er rart at kende til flere løsningsforslag, hvis nu elektrikeren kun tænker på på at få det klaret hurtigst og lettest, eller for den sags skyld dyrest mulige løsning.

Og jeg aner ikke hvem der har pillet ved jordledningerne, men det er virkelig underligt sat sammen...

Så alt i alt tyder det på at den eneste løsning, vil være at få skiftet automatsikringerne fra 10A til 13A?
Hvis man altså vil undgå at splitte hele lejligheden ad.

Tusind tak for jeres svar indtil videre. Det er lækkert!
Avatar billede kgkg Nybegynder
24. oktober 2014 - 21:11 #6
#5

Jeg mener nu nok at jeg har tiltro til mine medmennesker. Men jeg opfattede det som om at det var noget du var ved at give dig i kast med.

Bla. fordi du skrev:

Er det sådan at man på en måde kan parallel forbinde dem

Det du har brug for er nogle flere faser ind i huset. PT. har du kun en enkelt. MEn det er ikke sikkert at det fysisk kan lade sig gøre. Men det ville en elektrikker hurtigt danne sig et overblik over.

PS. Husk at få en pris eller prisoverslag inden du siger: Lav det.
Avatar billede Jesper123123 Nybegynder
25. oktober 2014 - 11:13 #7
Helt i orden kgkgk. Det var mig der formulerede mig forkert.

Jeg vil sige mange tak for hjælpen alle sammen!
Der vil nu blive tilkaldt en elektriker inden så længe.

God weekend til jer.