Avatar billede steelman Novice
24. oktober 2014 - 19:59 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Problemer med ekstra ram blok

Hey,

Har en ny Lenovo E531 laptop med en 4GB ramblok i og har så købt en ekstra 4GB blok (Kingston Value) til at smide i det ledige slot. Mit problem er nu, at når jeg har sat den ekstra blok i slot1 så vil computeren slet ikke starte. Den får strøm og jeg kan høre at blæser kører og HDD knirker lidt. Men skærmen forbliver kulsort og kommer ikke længere - ingen fejl bip.

Dette sker kun hvis jeg har begge blokke i (uanset hvilken blok der sidder i hvilket slot). Hvis jeg bare sætter én blok i hhv den gamle og den nye i slot0 så er der ingen problemer med at starte op.

What dælen kan det skyldes? En fejl i slot1?
Avatar billede richardjensen Seniormester
24. oktober 2014 - 20:38 #1
Kan den 'drilagtige' blok have været udsat for statisk el. som den ikke har kunnet tåle ?
Måske en ide at prøve den i en anden comp.for at sikre den er ok.
Avatar billede steelman Novice
24. oktober 2014 - 20:52 #2
Joo... Men computeren virker også hvis udelukkende den nye 'drilske' blok er i..... Så tror som sådan ikke at den fejler noget...
Avatar billede 220661 Ekspert
25. oktober 2014 - 10:16 #3
Har de to ram blokke samme hastighed og timings?
Avatar billede steelman Novice
25. oktober 2014 - 19:30 #4
Jeg har jo specs fra den nye blok men hvordan tjekker jeg den gamle? Kan ikke umiddelbart se noget på selve blokken....
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2014 - 02:06 #5
Man kan med Crusial Scan se det. Det fortæller hvad der er monteret, og hvad bundkortet understøtter. Jeg har brugt det før, men ikke i den nyeste udgave jeg linker til her:
http://www.crucial.com/usa/en/systemscanner
Avatar billede steelman Novice
26. oktober 2014 - 12:17 #6
Kunne ikke se det i Crusial Scan men fandt CPU-Z og fandt ud af at den gamle blok er 800MHz og den nye er 1600MHz - kan dét virkelig gøre at de ikke vil spille sammen? :'(  er begge PC3-12800.....
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2014 - 17:20 #7
Nå ja cpu-z den havde jeg ikke tænkt på :-)
Hvorved om de ikke kan køre samme kan man kun gætte på. Fakta er det dog at kunne de have kørt sammen ville den hurtigste ram have indrettet sig på den langsomme rams ydeevne. Jeg har selv haft forskellige ram i computer uden problemer,og har ikke oplevet problem med det. Jeg har dog selv når jeg har opgraderet prøvet at finde ram der var fra samme producent og med samme værdier.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2014 - 17:47 #8
Det kan godt være, at de 2 forskellige ram blokke ikke kan kan køre sammen, det har jeg selv oplevet, men det skyldes næppe forskellen i hastighed, for som 220661 skriver, ville den hurtigste blok bare kører ned på den lavere hastighed. Det må skyldes fabrikatet.
Jeg har endda været ude for, at et nyt bundkort slet ikke kunne starte op på de gamle ram. Købte et andet fabrikat, og så kørte det.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2014 - 18:45 #9
@stellman Prøv at se dette link. Der er måske en misforståelse med den ram blok på 800MHz. Det undrede mig at Levono leverede en langsom ram blok.
Måske svarer den i virkeligheden til 1600MHz ?
http://www.eksperten.dk/spm/998850#reply_8156280
Avatar billede steelman Novice
26. oktober 2014 - 19:31 #10
Hmm ja det kunne godt tyde på det.... For hvis jeg ser på samme ens fra sælgeren af computeren så står der også 1600MHz (https://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/lenovo/thinkpad-edge-e531-6885-4gb-core-i7-15.6%E2%80%B3-trimmet-med-et-tyndt-s%C3%B8lvb%C3%A5nd-side-sort-bund-matsort-top.html).

Men hvad gør jeg så nu? Køber en ekstra blok magen til den nye? Det mærkelige er bare at det netop er denne blok forhandleren anbefalede mig..... Måske jeg skal snakke med dem om det (computer og ny ram er købt samme sted....)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2014 - 19:56 #11
Hvis den nye ram blok er den som forhandleren anbefalede, har han gjort et fejlskøn. Og når det er hans fejl, bør han bytte den blok til en anden.
Så ja snak med ham.
Avatar billede steelman Novice
29. oktober 2014 - 18:45 #12
Hm... har haft fat i deres support og det korte af det lange er at sælgeren i første omgang må have vejledt mig forkert. De ram der sidder i er - iflg. supporten - dual channel og derfor kører 1600mhz selvom CPU-z "kun" viser 800.... De fortalte mig at den nye ram "burde virke" men åbenbart kolliderer i min computer... Derfor anbefalede de mig en anden type som kører 1,35V i stedet for 1,5V som den nye blok jeg købte.... denne spændingsforskel kan åbenbart drille....

Men jeg kan vel bare købe en ekstra ny blok så de begge kører 1,5V og så får to helt ens blokke? (Selvom det virker lidt spild at så skulle smide den nuværende blok i skraldespanden)
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2014 - 19:48 #13
Dual channel betyder at der køres med 2 ram blokke. Jeg har kun 1 ramblok som kører 798 MHz svarende til 1600. Du kører altså ikke dual men single.
http://peecee.dk/upload/view/443926
Ok jeg er ikke ekspert i ram, men den forklaring, du har fået, lyder som noget vrøvl.
http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM#JEDEC_standard_modules
Ifølge linket kører 2 blokke, i den virkelige verden, ikke hurtigere end 1. Og ja du har jo set, at den nye blok kan køre, så du kan bare købe 1 magen til. De 2 blokke bør altid være ens.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/326321-30-single-memory-dual-channel
Avatar billede steelman Novice
29. oktober 2014 - 20:52 #14
Jeg har ikke specifik interesse i at skulle have dual channel - havde aldrig hørt om det begreb i denne sammenhæng for supporteren fyrede det af i dag. Er sq bare interesseret i at få min ram blok til at fungere ;-)

Synes det er spild at smide den nuværende blok ud for at erstatte den af en(altså to) nye..... Kan det blot være forskellen i spændingen der giver bøvlet?
Avatar billede steelman Novice
29. oktober 2014 - 21:07 #15
I øvrigt.... nogen erfaringer med ram fra Crucial?
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2014 - 21:20 #16
Som du kan se i mit link har jeg Single channel, lige som du har nu.
Når du sætter 2 ram blokke i, så har du Dual channels, så enkelt er det.
Smid ikke ram blokken ud, hvis du får vrøvl med computeren, kan du altid checke om der er ram fejl, ved at prøve de "gamle"
Nej jeg har ikke erfaring med Crucial, jeg kører med Kingston i min ene computer og Corsair i den anden.
Avatar billede steelman Novice
29. oktober 2014 - 21:57 #17
Så problemet med den nye blok kan blot være at den kører 1,5V og den 'gsmle' 1,35V?
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2014 - 22:04 #18
Jeg ved ikke hvad problemet er. Med ram er det såre enkelt; man kan kun prøve og så se, om det kører, og kører det ikke, er der kun at tage det til efterretning.
Avatar billede steelman Novice
29. oktober 2014 - 22:14 #19
Livet er sq ikke let.. . Heller ikke hvad angår ram :-P

Nå men tak for hjælpen..... Smider folket nogle svar?
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2014 - 22:45 #20
Ok, men jeg samler ikke på point, men vent på 220661:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2014 - 11:17 #21
#15 Jeg har ingen erfaring med ram fra Crusial. Jeg har før i tiden brugt den som værktøj til at finde ud af hvad systemet kørte og hvad det understøtter. Må indrømme jeg bedre kunne lide den gamle version af programmet.
Jeg er enig i de indlæg xby kommer med.
Jeg springer over med point her.
Tak for intern mail xby for at lede mig tilbage i tråden. Desværre kører eksperten ikke perfekt, og jeg har ikke modtaget de indlæg der er kommet den 29 oktober før jeg fik den interne mail. Det er ret irriterende at opleve, men der er desværre ikke noget jeg kan gøre for at ændre på det
Avatar billede steelman Novice
28. november 2014 - 08:56 #22
Lukker. Jeg endte med at købe to ens blokke Kingston ram som iflg kingstons webside skulle passe specifikt til min maskine. Men alligevel lavede computeren samme problem. Så nu fejlmelder jeg computeren til forhandleren.