Avatar billede reneblakoe Juniormester
25. oktober 2014 - 13:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Aften/natbilleder med Nikon D90

Har lige købt et Nikon D90 brugt. Super kamera.
Jeg vil dog gerne høre om der herinde er nogen, der har erfaring med at tage aften/nat billeder med kameraet.Jeg har læst en udveksling af erfaringer mellem en nybegynder og en erfaren fotograf herinde, men indlæggene er fra 2009.Jeg har fået fat i et stykke papir der gør rede for hvordan man tager billederne med et Canon fotografiapparat, det lyder meget indviklet noget med at slå billedstabilisering fra og låse spejlet i åben tilstand og slå støjreduktionen fra.Er alt dette nødvendigt med Nikon?
Har læst mig frem til i manualen at jeg skal sætte indstillingen til M og dreje lukketiden til "Bulp eller "- -"gerne benytte en fjernbetjening. Jeg har efterfølgende "fundet" ud af at jeg skal sætte objektivet til M for selv at kunne foretage fokuseringen.
er jeg på vej i den rigtige boldgade eller er der en anden og bedre måde til at tage aften/nat billeder på.
Avatar billede chalde Seniormester
25. oktober 2014 - 14:51 #1
Til at starte med: Al begyndelse kan være svær, du bliver ikke mester på et øjeblik. Så hav tålmodighed og kom ud og leg med det. Lær af dine fejl, læs vejledninger på nettet, kig youtubevideoer mv.

Du skriver ikke præcis hvad du vil fotografere, but here goes.

Jeg er selv ejer af et D90 og bruger det også en del til aften/nattebilleder.

Som du rigtigt nok er inde på, så er det svært at komme uden om Manuel hvis du skal tage billeder med lang eksponering. Det samme gælder fokus, især hvis det er så mørkt at kameraet får problemer med fokusering.
Men få fat på en god fjernbetjening, evt. en der kan programmeres så du ikke skal holde knappen inde undervejs (det kan godt blive kedeligt allerede efter 5 minutters leg).

Stativ: Få fat i et godt stativ hvor du også kan have lidt modvægt på. Hvis du skyder med meget lang lukketid, så anbefales det at have lige så meget modvægt som kamera+objektiv vejer. Se eks: http://thediscerningphotographer.com/wp-content/uploads/2013/04/Counterweight.jpg

Skyd i RAW, så får du mest at kunne arbejde med efterfølgende.

Investér i Adobe Lightroom eller et godt alternativ til efterbehandling.

det lyder meget indviklet noget med at slå billedstabilisering fra og låse spejlet i åben tilstand og slå støjreduktionen fra.Er alt dette nødvendigt med Nikon?
Du kan ikke låse spejlet i D90, men der findes et lille trick: Inden du tager billedet, holder du et stykke papir eller andet foran objektivet. Når spejlet og lukkeren har åbnet op, så fjerner du papiret. Lige inden lukkeren lukker ned igen, så tager du papiret ind foran.
Vedr. støjreduktion, så skal den slås fra. Ellers begynder kameraet at redigere billedet for dig, mere eller mindre. Støjen er bedst selv at bearbejde efterfølgende hvor du har fuld kontrol.

Vil du skyde stjerner og himmel, så vær opmærksom på jordens rotation. Allerede efter 10 sekunder kan du få begyndende startrails.

D90 er ikke verdensmester til høj ISO. Efter ISO 800 begynder det virkelig at gryne til, så du skal ud og lege med de 2 andre dele af eksponeringstrekanten: Blænde og lukketid.
Den kan du læse lidt om her og er relevant for alle typer foto: http://digital-photography-school.com/learning-exposure-in-digital-photography/

Alt ovenstående kan godt være meget i starten, så begynd med noget simpelt.
Start i hvert fald med at lære kameraet at kende. Køb evt. Casper Tybjergs "Fotobogen" til at starte med. Den giver en rigtig god intro til foto, udstyr mv.: http://www.ttf.dk/Dansk/Cases/B%C3%B8ger/Fotobogen.aspx
Avatar billede reneblakoe Juniormester
25. oktober 2014 - 16:27 #2
Hej Chalde.
Jeg har både stativ og fjernbetjening.
Jeg har lige været en tur i instruktionsbogen for at finde ud af hvordan man slår støjreduktionen fra, så nu tror jeg at det virker.
HVis jeg vil benytte autofokus, kan jeg så indstille søgeren til kun at fokusere i et punkt?
Avatar billede chalde Seniormester
25. oktober 2014 - 17:11 #3
#2 Ja. Se 56 i manualen: http://cdn-10.nikon-cdn.com/pdf/manuals/kie88335f7869dfuejdl=-cww2/D90_en.pdf

Men vær stadig opmærksom på, at er det mørkt nok, så vil det ikke kunne fokusere selvom der kun vælges 1 punkt (ikke udelukket til d90, varierer fra kamera til kamera samt optik hvor godt der fokuseres i mørke).
Avatar billede reneblakoe Juniormester
25. oktober 2014 - 17:57 #4
HEj Chalde.

Tak for dine råd.
Avatar billede reneblakoe Juniormester
09. november 2014 - 10:40 #5
30 piont til Chalde.
Avatar billede chalde Seniormester
09. november 2014 - 10:52 #6
Bare behold point :)