Avatar billede fhansen82 Mester
25. oktober 2014 - 19:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan udlæser man hvor mange SATA enheder som kan tilsluttes

Har en HP dc7700 Convertible Minitower fra 2007, som jeg godt kunne tænke mig at vide, hvor mange diske jeg kan tilslutte til motherboarded, som har 4 SATA stik. Findes der noget software, som kan udlæse dette? Det er selvfølgelig klart, at jeg i hvert fald kan tilslutte 4 diske, men vil gerne vide, om jeg fx kan tilslutte 8, ved at benytte SATA fordelerledninger (og strøm). Så vidt jeg kan læse ud fra HP's materialser, er alle SATA 3GB/s porte. Lige nu er det ren leg, og jeg ville gerne prøve at tilslutte flere diske og lave et datastore ud af en gammel maskine.
26. oktober 2014 - 14:27 #1
Nej.

SATA er en point to point protocol. dvs. én enhed pr. stik.

SAS derimod kan switches, og man kan lave extendere. SAS understøtter også SATA enheder.
SAS kan switches op til 64K enheder.
Avatar billede fhansen82 Mester
26. oktober 2014 - 21:35 #2
Ved du hvad. Jeg har da fået blandet SATA og SAS sammen, og det kommer først til mig nu hvor du nævner SAS. Tak for oplysningen. Smid et svar.
27. oktober 2014 - 16:08 #3
Velbekomme :)

Sodan en DC, er jo en PC, så det er SATA on-board.
Avatar billede fhansen82 Mester
27. oktober 2014 - 16:13 #4
Præcis. Havde bare fået ind i mit hoved, at jeg kunne splitte SATA porte, og derved connecte flere SATA-enheder :O)