Avatar billede beachguru Nybegynder
25. oktober 2014 - 20:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Apple ID / iCloud e-mail

Hej. Spørgsmålet er omkring oprettelsen af et apple-id. Ved oprettelsen er det muligt at samtidig oprette en iCloud-mailadresse, men ikke et krav.
Dertil ønsker jeg information om karakterkravene til denne og muligheder om skift af apple-id ift. valget af e-mail. Det er meget teknisk spørgsmål, men håber på nogle ekspertisesvar.
På forhånd tak
Avatar billede beachguru Nybegynder
25. oktober 2014 - 21:24 #2
Overstående links er allerede læst, men mangler forståelsen af karakterkravene for kontonavn dvs. kontonavn@icloud.com.
Hertil er spørgsmålet om det er smartest at oprette et apple-id med egen e-mail. Denne har konsekvens for om du kan skifte - er det rigtigt forstået?
Avatar billede haverslev Novice
25. oktober 2014 - 21:44 #3
er det rigtig forstået? - hmm ikke sikker på hvad du mener med smartest, men du kan jo bruge en fornemheds skyld eller 2 forskellige for kontoernes skyld.

Du kan frit lave en mail adresse al.a dem som på Hotmail, Gmail osv. , blot at den er ledig på xxx@icloud.com

Du kan jo også bruge den mail adresse som er tilmeldt dit Apple ID - jeg bruger f.eks kun en mail adresse.
https://www.apple.com/dk/support/icloud/account/

http://support.apple.com/kb/HT4895?viewlocale=da_DK

http://support.apple.com/kb/HT4436?viewlocale=da_DK
Avatar billede beachguru Nybegynder
25. oktober 2014 - 21:59 #4
#2
Oprettelsen af et nyt apple-id med en e-mail fra iCloud har betydning for om du kan ændre dit apple-id??
Ved brug af en eksisterende e-mail fra f.eks. gmail, kan apple-id´et  derved ændres ved oprettelsen af en ny icloud-mail.
Der angives ikke nogen krav om tilladte karakterbrug ved oprettelsen af apple-id altså icloud e-mail - er punktum, mellemrum, bindestreg tilladt og hvad er smartest? Hvilken opsætning har du?
Avatar billede haverslev Novice
25. oktober 2014 - 22:17 #5
Jeg bruger min TDC mail adresse xxxxxx@tdcadsl.dk til appel ID
og der har jeg en kode som består af et stor bogstav fire små og seks tal. jeg bruger ingen specialtegn på disse kodeord

http://www.apple.com/dk/support/appleid/multipleaccounts/

Du kan ikke ændre adresser der ender på @icloud.com, @me.com og @mac.com.  De er "låst" til engangsbrug og hvis det skal ændres, så skal der oprettes/udfyldes et nyt Id med ny xxx@icloud.com adresse
Avatar billede beachguru Nybegynder
25. oktober 2014 - 22:47 #6
#5 Meget fint.
Hvor er det smartest at oprette et apple-id for første; direkte på enheden f.eks. iphone eller igennem itunes med tilkoblet enhed?
Og har Apple valgt at ignorere punktummer i mail-adresse ligsom Google har gjort i Gmail?
Avatar billede haverslev Novice
25. oktober 2014 - 23:06 #7
Jeg har det lidt sådan, at mine fingre faktisk er lidt for tykke til at skrive på Iphone, så jeg er meget langsom, da jeg er nød til at lade den vise hver enkelt bogstav jeg trykker på:-)

Så i den sammenhæng er det lige meget med oprettelse af det første Appel Id, bare det bliver stavet rigtigt - både i mail adresse og password ved oprettelse, da du jo skal bruge det samme hver gang efterfølgende.

HVIS man evt. skulle have fået tastet forkert i adresse eller password, så kan det ændres på appleid.apple.com/dk - det kræver blot at du kan huske det "forkerte adresse eller password" da den jo huske det indtastede.
Så hvis jeg f.eks. skal oprette det, så gør jeg det helst via Ipad da der er større taster og overskuelighed.
Avatar billede haverslev Novice
25. oktober 2014 - 23:09 #8
Og har Apple valgt at ignorere punktummer i mail-adresse ligsom Google har gjort i Gmail

Sikre adgangskoder

I Apples politik er der fastlagt krav om sikre adgangskoder til Apple-id. Adgangskoden skal være på mindst otte tegn, den må ikke indeholde mere end tre ens tegn efter hinanden, og den skal som minimum indeholde et tal, et stort bogstav og et lille bogstav.

Altså hvis du putter punktum efter et ord eller tal, så ignoreres det ikke, men skal indtastes som da det blev oprettet.
Avatar billede beachguru Nybegynder
25. oktober 2014 - 23:21 #9
#7 Brugerfladen er anderledes - men resultatet er vel det samme :)

#8
Hvordan opfattes kontonavnet i mail-adressen dvs. kontonavn(at)icloud.com - eks. konto.navn el. kontonavn. Endvidere er apple-id'et afhængig af denne mail-oprettelse, hvis man vælger denne.
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2014 - 09:00 #10
hvis du f.eks. opretter med kontonavn således:
per.jensen(at)icloud.com

så opfatter icloud det som det er skrevet og IKKE som perjensen - altså uden punktum.

samme er gældende for Appel Id, at det kontonavn man bruger - altså e-mail adresse, skal skrives på samme måde som det blev indtastet ved oprettelsen