Avatar billede DonDaase Novice
25. oktober 2014 - 23:19 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

"Option selected value" ved data fra MySQL

Hey eksperter.

Jeg er i gang med at lave et lille simpelt website der bla. skal hente data fra en MySQL og smide det i en DropDown. Når der er valgt en værdi i DD'en kalder jeg den samme side med en knap. Mit problem er at få den "selected" value til at være den værdi i DD'en jeg har kaldt siden med. Hvad gør jeg forkert

Jeg er totalt nybegynder så beklager hvis svaret er simpelt. Men here goes:

Funktion der henter data til DropDown:

// Hent konti til Drop Down
function konti_ReadAllKonti() {
    $ar = array();
    $con = Con2DB();
    $result_konti = mysqli_query($con, "SELECT kkontonr, knavn FROM konti");

    while ($konti = mysqli_fetch_array($result_konti)) {
        $ar[] = $konti;
    }

    mysqli_close($con);
    return $ar;
}

Her bruger jeg funktionen og kalder samme side med "knap". Hvad gør jeg galt? Umiddelbart virker det som at "if ($_POST['konti_dd'] = $konti[$i]['kkontonr'])" altid er sand?

<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
  <input type="submit" name="knap"    value="Vis Poster">
  <input type="date"  name="fradato" value="<?php echo date('Y-m-d'); ?>">
  <?php
      $konti = konti_ReadAllKonti();
      echo "<select name='konti_dd'>";
        for ($i = 0, $lng = count($konti); $i < $lng; $i++) {
            if ($_POST['konti_dd'] = $konti[$i]['kkontonr']) {
          echo "<option selected value='" . $konti[$i]['kkontonr'] . "'>" . $konti[$i]['kkontonr'] . "</option>";
        } else {
          echo "<option value='" . $konti[$i]['kkontonr'] . "'>" . $konti[$i]['kkontonr'] . "</option>";
        }
      echo "</select>";

  ?>
</form>
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2014 - 02:08 #1
Er du sikker paa at du vil bruge = og ikke == eller === ?
26. oktober 2014 - 10:24 #2
arne_v, undskyld at jeg blander mig, men hvis jan_moller81 erklærer sig som total nybegynder er dit indlæg måske lovlig kortfattet.  jan_moller81, i PHP bruges lighedstegnet som 'assignment operator'.  Hvis du for eksempel vil give en variabel $x værdien 5 skriver du $x = 5.  Så med koden $_POST['konti_dd'] = $konti[$i]['kkontonr'] ændrer du værdien af $_POST['konti_dd'] til samme værdi som er i $konti[$i]['kkontonr'] .  For at udtrykke 'er lig med' skal du i PHP bruge to lighedstegn.  Med koden
'if ($_POST['konti_dd'] == $konti[$i]['kkontonr'])', altså med to lighedstegn, vil du teste om de to variabler er ens.
Det er en hel almindelig fejl som amatører som jeg selv (og nu du) dumper i igen og igen.  Der er andre programmeringssprog, såsom Pascal, hvor = betyder 'lig med' og hvor man bruger := som assignment.
Avatar billede DonDaase Novice
26. oktober 2014 - 20:06 #3
Tak for hjælpen begge to. Man lærer jo noget hele tiden. Det var lige præcis det der skulle til :-)

Kanon beskrivelse. Så giver det mening også. arne_v skriver noget om "==="? Hvad bruger man den til så?

Hvad siger i til hvis i deler pointene? Smider i et svar begge to?
26. oktober 2014 - 21:00 #4
Svar fra mig.  (arne_v, svarer du på ===?)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2014 - 23:06 #5
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2014 - 23:06 #6
og et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2014 - 23:16 #7
<?php
// where it makes sense
$a = 0;
$b = "";
if($a==$b) echo "== returns true\r\n"; else echo "== returns false\r\n";
if($a===$b) echo "=== returns true\r\n"; else echo "=== returns false\r\n";
// more questionable usage
$c = 0;
$d = false;
if($c==$d) echo "== returns true\r\n"; else echo "== returns false\r\n";
if($c===$d) echo "=== returns true\r\n"; else echo "=== returns false\r\n";
$e = 0;
$f = "";
if($e==$f) echo "== returns true\r\n"; else echo "== returns false\r\n";
if($e===$f) echo "=== returns true\r\n"; else echo "=== returns false\r\n";
?>