Avatar billede iver_mo Nybegynder
26. oktober 2014 - 11:15 Der er 12 kommentarer

Gratisdns -> sub domæne til egen port

Hej

Min router er sat op til:

port 80 til server1
port 8000 til server2
port 8080 til server3

Det er testet og virker fint.

Server 1, 2 og 3 er 3 forskellige fysiske maskiner.

På Gratisdns.dk vil jeg gerne sætte følgende op (domain.dk er bugt som eksempel):

domain.dk til server1 (er sat op og virker som det skal)
test.domain.dk til server2
dev.domain.dk til server3

Jeg tænker det burde kunne gøres med en url forward a al:

test.domain.dk -> domain.dk:8000

Men jeg kan ikke helt lure det og med en ventetid på 12 timer pr. forsøg bliver trail and error meget langsomt.

Jeg håber, at der er en der kan hjælpe :-)
Avatar billede FastEthernet Novice
26. oktober 2014 - 11:45 #1
Det er muligt jeg er helt galt på den, men jeg vil mene du kan gøre følgende (skift x.x.x.x ud med din WAN/offentlige IP-adresse):

test.domain.dk -> x.x.x.x:8000
dev.domain.dk -> x.x.x.x:8080
Avatar billede iver_mo Nybegynder
26. oktober 2014 - 12:25 #2
Hvis det er tilføj A record du tænker på, så er du galt på den, da jeg får en fejl ved indtastning af andet/mere end x.x.x.x

x.x.x.x:xxxx giver fejl :-(
Avatar billede iss Novice
26. oktober 2014 - 12:38 #3
DNS er ikke porte, brug URLforward.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
26. oktober 2014 - 13:19 #4
@iss

Jeg er ved at undersøge den vej også, men lige nu er det ikke en mulighed.
Avatar billede iss Novice
26. oktober 2014 - 13:25 #5
Hvorfor skulle der ikke være en mulighed?

URLforward virker fint.

https://web.gratisdns.dk/node/129#t5n202
Avatar billede iver_mo Nybegynder
26. oktober 2014 - 14:00 #6
@iss, beklager. Blandede det sammen med routerfunktionalitet.

Ok, så jeg har følgende:

domain.com -> dns opsætning:

www.domain.com -> min ip
domain.com -> min ip
localhost.domain.com -> min ip

Herefter laver jeg en url forward således:

host: test.domain.com
url: domain.com:8000
Titel: -
Meta: -
Meta beskriv: -

Frame: nej
Stjernealias: nej (hvad har dette af betydning?)

Intet cname, da jeg har valgt nej til stjernealias (hvad har dette af betydning?)

Om 12 timer vil jeg kunne gå på test.domain.com og så vil jeg beholde den url i min browsers url-linje, men se miljøet fra domain.com:8000?
Avatar billede iver_mo Nybegynder
26. oktober 2014 - 14:01 #7
Det giver mig en standard ip på 91.221.196.253, som ikke fortæller mig om jeg har lavet fejl eller om jeg blot mangler at vente i op til 12 timer...
Avatar billede iss Novice
26. oktober 2014 - 14:06 #8
localhost skal altid pege på 127.0.0.1

Stjernealias skal du ikke bruge her og hvis du vil beholde adresselinen intakt skal du sige ja til frame.

Og 91.221.196.253 er URLforward maskine, så DNS er fint, og ser du http://91.221.196.253/ fejlen så har du rodet i din URLforward så den ikke virker. evt slet og opret igen, denne gang følg guiden slavisk.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
26. oktober 2014 - 14:36 #9
Ja, localhost peger på 127.0.0.1 (for hurtig skrivning :-) )

Jeg får ikke fejlen fra 91.221.196.253 test.domain.com levere: "Denne webside er ikke tilgængelig"

Første gang jeg prøvede på min forward undrede det mig blot hvor den kom fra, hvofor jeg prøvede den direkte.

Jeg giver det 12 timer og ser hvad der sker.

Jeg kan ikke følge guiden slavisk, da guidens opbygning og labels ikke længere matcher siden 100%, men jeg tror, at jeg har ramt den ret godt.
Avatar billede iss Novice
26. oktober 2014 - 15:05 #10
Hvad er de rigtige hostnavne?
Avatar billede Nereos Nybegynder
28. oktober 2014 - 19:58 #11
Jeg vil bare lige sige at du ikke behøver at vente 12 timer altid, du kan teste ved at bruge "nslookup" i cmd.

Kør>CMD

skriv:
nslookup domain.dk ns1.gratisdns.dk
og
nslookup test.domain.dk ns1.gratisdns.dk
og
nslookup dev.domain.dk ns1.gratisdns.dk

der spørger du direkte ns1.gratisdns.dk om den kender dev.domain.dk og hvad det fører til. Det virker som regel en del hurtigere end at vente på at teste det i din egen browser.

gl hf
Avatar billede iver_mo Nybegynder
29. oktober 2014 - 16:57 #12
@Nereos, takker for tippet. Den bliver gemt til en anden gang.

---

@iss, det virkede, men funktionaliteten kunne ikke køres i frame og uden frame var det pointless.

Tak for din hjælp. Smider du et svar?