Avatar billede AWesten Nybegynder
26. oktober 2014 - 15:43 Der er 4 kommentarer

OpVaskemaskine Miele g647 tager ikke vand ind til start

Hej
Min opvaskemaskine melder fejl på vandtilføring/afløb når jeg sætter igang, men hvis jeg åbner lågen og selv hælder ca 2 liter vand ind, så fortsætter den og køre hele sit program.

Så virker pumper og slanger måske ok?

Nogen som har en ide om hvad som kan være galt
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2014 - 17:29 #1
Den magnetventil der skal åbne for vandet er defekt, eller slange er bukket så der ikke kan komme vand til. Og når så de niveaufølere ikke kan måle at der kommer vand ind i maskinen, ikke kan måle vandet, så starter den ikke med at vaske. Når du så manuelt putter vand ind, så sender de besked til programmet at det skal fortsætte med vasken.

Men gennemfører den så vasken uden problemer?
Den burde jo smide vand ud, og pumpe nyt ind senere i forløb vil jeg mene. Den starter jo em det forskyl hvor det værste vaskes af før det egentlige program starter.

Har du tjekket om de små slanger nedenunder er tætte med snavs?
De fører op til diverse følere der giver resten af systemet besked om hvad der skal foregå.
Avatar billede AWesten Nybegynder
26. oktober 2014 - 17:44 #2
Hej

Ja maskinen fungere fint efter at den er kommet i gang. hvor den både tager vand ind, og ud igen, uden problemer.

Der er ikke nogen utætheder, da bunden er knas tør.

Der er ikke nogen slanger som er bukket, of filteret ved aqua stoppet, ser også fint ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. oktober 2014 - 18:47 #3
Det var nu heller ikke utætheder jeg henviste til. Det er snavs i de små slanger der fører til niveaufølerne jeg tænkte på.
Er maskinen helt tømt for vand, når programmet er færdigt?
Avatar billede fjutte Nybegynder
27. oktober 2014 - 11:15 #4
Maskinen skal have den korrekte vandsstand. Efter vandindtaget begynder cirkulationspumpen at kører og hvis der er det korrekte vandstand i maskinen aktiver den en pressostat. Er vandstanden for lav (som det tyder på) aktiveres pressostaten ikke og maskinen melder til/afløb.

Typiske årsager til for lav vandstand er:

Vandhanen, tag tilløbsslangen af vandhanen, sæt en spand under vandhanen og tænd for vandet. Vandtrykket skal være det samme, som oppe i din vask. Er den ikke det, kan du prøve et tænd/slukke vandhanen en del gange, så noget af kalken i kontraventil derved ødelægges og kontraventil derved ikke lukker af for vandtilgangen.

tilløbsslangen: I den grå boks for enden af tilløbsslangen tager du den sorte pakning ud med en spidsstand. Derefter kan du tage sisættet ud ligeledes med en spidsstang. Filteret renses og isættes igen

Virker ingen af ovenstående, kan du ringe til Miele Hotline på tlf 4327 1331 og bede dem om at hjælpe med at programmerer maskinen til lav vandstand