Avatar billede jepzen Nybegynder
26. oktober 2014 - 15:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kenwood kassettebåndoptager kører uden lyd

Jeg har et gammelt stereoanlæg i Kenwood NV-serien. Jeg overførte idag nogle optagelser fra kassettebånd til min computer, via programmet Audacity. Pludselig var der et bånd der gik salat i og jeg stoppede det. Problemet var nu, at det var svært at åbne lågen og få kassettebåndet ud igen. Jeg måtte bruge lidt god gammeldags vold og rive hårdt i lågen, samt brække kassettebåndet op/ud med en stor skruetrækker.

Nu er problemet at når jeg trykker på play, så afspiller den automatisk den modsatte side på båndet, og der kommer ingen lyd. Jeg kan godt spole båndet frem og tilbage. men hverken når jeg afspiller eller når jeg spoler, bevæger den digitale båndtæller sig, den bliver bare stående på nul.

Er der nogen som har en ide om hvad jeg kan gøre?

Lågen lukker tilsyneladende fint, og båndet går i som det plejer.

Håber nogle har et fif :)
Avatar billede Antlars Novice
26. oktober 2014 - 16:05 #1
Prøv at spole båndet på den "gammeldags manér" (med en blyant) og prøv at lægge mærke til om båndet er blevet snoet. -Man kan som regel også se forskel på de to sider.
Avatar billede jepzen Nybegynder
26. oktober 2014 - 20:21 #2
Det er desværre alle bånd der opfører sig på samme måde. Jeg tænker det er noget med at båndet ikke bliver "aflæst" mere, fordi noget har forskubbet sig i båndoptageren, måske?
Avatar billede kop Nybegynder
26. oktober 2014 - 22:30 #3
det er dit tonehoved der har forskubbet sig ....når man trykker på play så føre man samtidig tonehovedet 3-5- mm ind mod båndet ....hvis man så tager båndet ud uden at have enjektet først ja så river man i tonehovendet .og da både din a side + b side ligge på samme side af båndet så har du flyttet tonehovedet .....så det nu spiller den anden side der hvor du skulle have vendt båndet om
Avatar billede Antlars Novice
27. oktober 2014 - 07:30 #4
Når det er andre bånd også, så er jeg enig i #3.
Du må ind og justere tonehovedet.
Avatar billede jepzen Nybegynder
27. oktober 2014 - 19:09 #5
Tak for info. Hvor sidder tonehovedet? Og hvordan justerer jeg det?
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2014 - 11:49 #6
Jeg tror ikke, det har noget med selve tonehovedet at gøre, når bl.a. tælleren ikke bevæger sig. Jeg tror, du med dine forsøg på at få båndet ud er kommet til at ødelægge/blokere fremførselsmekanismen, men det er svært at sige hvordan eller hvad.

Når man trykker på "Play", bevæger flere dele sig samtidig for bl.a. at føre båndet ind mod afspillehovedet, så det kan læses. Samtidig bliver båndet presset fast mellem et eller to gummihjul og en metalrulle, og det trækker så tælleren, normalt via en gummirem.

Forøvrigt er justering/kalibrering af tonehovedet noget, som kræver meget stor præcision og måleredskaber.
Avatar billede jepzen Nybegynder
09. november 2014 - 17:21 #7
Tak for info milter. Lægger du et svar, så lukker jeg den her?
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2014 - 19:18 #8
Kommer her med tak for point :-)
Avatar billede jepzen Nybegynder
10. november 2014 - 19:57 #9
Og mange tak for hjælpen :)